syyskuuta 10, 2018

Ehdin sittenkin kokea Svenskt Tennin Didrichsenin taidemuseossa


Olen ihaillut Svenskt Tennin tuotteita jo nuoresta opiskelijatytöstä saakka. Muistan lukemattomia Tukholman risteilyitäni kun olen seissyt nenä liimaantuneena Strandvägenin designliikkeen ikkunaan. Tässä samaisessa osoitteessa liike on sijainnut jo 1930-luvun alusta saakka. En koskaan silloin kehdannut mennä liikkeeseen sisälle koska mietin ettei minulla kuitenkaan olisi varaa ostaa sieltä mitään. Myöhemmin kun ikää karttui tartuin rohkeasti ovenkahvaan ja siirryin vihdoin sisätiloihin aistimaan kaikkea kaunista. Värikkyys, leikkimielisyys, muodot, materiaalit, eksoottisuus ja tyyli puhuttivat minua silloin ja puhuttelevat edelleenkin.


Olin jo toukokuun lopussa ilokseni huomannut, että Didrichsenin Taidemuseon kesänäyttely tulisi olemaan Svenskt Tenn - Estrid Ericson & Josef Frank - Muotoilun uudistajat 25.5. - 9.9.2018. Didrichsen tulisi siis esittelemään ensimmäistä kertaa Svenskt Tennin taidemuseossa Suomessa. Tunsin vatsanpohjassani sen saman tunteen kuin Tukholman kadulla seisoessani Svenskt Tennin ikkunan takana vuosikymmeniä sitten. Merkitsin heti tämän näyttelyn omalle "must to see" -listalleni miettien, että hyvin ehdin sinne ennen kesän aikana.

Viime viikonloppuna yhtäkkiä havahduin siihen, että näyttelyn viimeinen päivä onkin jo viikon kuluttua. Apua! Minulla puolestaan olisivat kaikki illat täynnä ohjelmaa. Torstaina lähtisin vielä Ahvenanmaalle parin päivän pressimatkalle viettämään jäljellä olevia kesälomapäivinä.

Mutta onneksi minä loppujen lopuksi ehdin eilen iltapäivällä käymään Didrichsenilla viimeisten näyttelytuntien aikana. En ole koskaan aiemmin vieraillut yhdessäkään näyttelyssä juuri ennen niin loppumista. Mutta en todellakaan ollut ainoa "Matti Myöhänen" sillä en muista milloin Didrichsenilla olisi ollut jonoa sisäänmenossa. Kokemus tämäkin ja onneksi ehdin!


Estrid Ericson perusti Svenskt Tennin jo vuonna 1924. Tenn eli suomeksi tina yrityksen nimessä viittaa siihen, että Svenskt Tenn todella valmisti ensimmäiset elinvuotensa pieniä tinaesineitä siirtyen pikkuhiljaa sisustuksen pariin. Yritykseen palkattiin muutamia funkisarkkitehteja mutta vasta kun Estrid Ericksonin ja Josef Frankin yhteistyö alkoi tuli yrityksestä ruotsalainen design legenda.


Josef Frank oli itävaltalais-juutalainen arkkitehti, joka ruotsalaisen vaimonsa ehdotuksesta muutti Ruotsiin kiristyneen poliittisen tilanteen takia. Frankin arkkitehdin työt eivät enää jatkuneetkaan samalla tavoin läntisessä naapurissamme. Josef Frank alkoi keskittymään sekä tekstiilien että huonekalujen suunnitteluun ja Estrid Ericson palkkasi hänet 1934 Svenskt Tenniin. Jos Frank oli aiemmin ollut yksi funktionalismin pioneeri alkoi hän nyt suunnitella hyvin värikylläisiä tekstiilejä. Oleskeltuaan sodan aikana Yhdysvalloissa muutamia vuosia Frank imi myös vaikutteita meksikolaisesta kansantaiteesta.

Josef Frank (1885-1967). kuva: Wikipedia

Josef Frank myös ihaili Britanniassa syntynyttä arts & crafts -liikettä. Muistan joskus lukeneeni, että Frank olisi ollut Armi Ratian esikuvana kun Marimekkoa lähdettiin perustamaan. Didrichsenin näyttelyssä oli esillä myös paljon Frankin kauniita akvarelleja, joita hän maalasi ahkerasti. Monipuolinen mies on ollut myös erittäin tuottelias kuvataiteilija vaikka tätä puolta hänestä ei juuri tunnetakaan niin hyvin. 


Estrid Ericson oli puolestaan kuvaamataidonopettaja ja maailmanmatkaaja. Hän perusti Svenskt Tennin isänsä jättämän perinnön turvin. Estrid Ericsonia voidaan pitää 30-luvulla naisyrittäjyyden ja -muotoilun edelläkävijänä. Hän myös matkusteli todella paljon imien vaikutteita Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, Ranskasta, Englannista ja Italiasta. 


Yhdessä Josef Frankin kanssa Estrid Ericson toi markkinoile luovia sisustusratkaisuja, jotka poikkesivat markkinoilla olevista massatuotteista. Voimakkaat värit, upottavat sohvat, wieniläinen eleganssi ja ruotsalainen funktionalismi kiinnostivat kuluttajia. Svenskt Tennin tuotteet olivat kodin viihtyisyyttä lisääviä. Frank piirsi kalusteet ja suunnitteli tuotteet. Ericson puolestaan suunnitteli niistä yhteensopivia ja viihtyisiä kokonaisuuksia. Heidän työskentelynsä oli saumatonta. 

Estrid Ericson (1894-1981), kuva: Didrichsenin taidemuseo


Didrichsenin kotimuseon olohuone oli näyttelyssä sisustettu uudelleen Ericsonin kesähuvilaksi. Ericson hankki jo vuonna 1931 Tukholman eteläpuolelta Tyresön kunnasta Tolvekarna nimisen kesänviettopaikan. Tontilla kasvoi suuri tammia, joista huvila sai nimensä. Täällä huvilassa oli kukkakuosisia sohvia sekä seeprantalja takan edessä. Runsaasti tyynyjä ja paljon kirjoja! Huvila oli kuin Svenskt Tenn - värikylläinen, eksoottinen mutta samalla kodikas ja luokseen kutsuva. 


Estrid Ericsonin tyyli oli yhdistelmä vanhaa, uutta, kotimaista ja eksotiikka. Nyt ymmärrän miksi minua jo silloin alle parikymppisenä puhutteli Svenskt Tennin tyyli. Oma kotini on nykyään hyvin pitkälle myös tällainen yhdistelmä samoja asioita. Estrid Ericson totesi "Älä koskaan anna kodin tulla valmiiksi." Tästäkin olen samaa mieltä hänen kanssaan eli kotia voi aina muokata ja päivittää. Koti ei missään tapauksessa saa olla museo, jossa kaikki säilyy aina ennallaan. 



Didrichenin Taidemuseoon ei enää pääse mutta Stockmannilla on vielä  28.9. saakka 4.kerroksessa värikäs Svenskt Tenn pop up -myymälä. Jos et ehtinyt Didrichsenille kannattaa käydä kurkkimassa tässä kauan odotetussa pop up -myymälässä aivan huikeita printtikankaita. Svenskt Tennin maailmankuulut painokankaat tehdään silkkipainolla, joka on hyvin aikaa vievä valmitusmenetelmä mutta erittäin laadukasta jälkeä tuottava. 



Olen niin iloinen etten missannut tätä näyttelyä vaan viimeisenä päivänä kävin katsomassa todella upean väri-ilottelun, joka kruunasi minun sunnuntai päiväni!




10 kommenttia:

  1. Mulle tuo ei ole lainkaan tuttu nimi, mutta aivan mielettömän ihana väriloisto tulee sun kuvista esille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mira <3 Monet näistä kankaista ovat vähän sadunomaisia ja sieltä voi löytää sellaista fantasiamaailmaa myös.

      Poista
  2. Kiitos esittelystä. Uusi tuttavuus minulle. Tykkäsin värikylläisyydestä. -Katta /Arki(paska)ruokaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katta <3 Värikylläisyys ja leikkisyys ovat näissä tekstiileissä se juttu. Ja myös toki kalusteiden klassisuus yhdistettynä väreihin. Koko kotiahan ei tarvitse sisustaa näin värikkäästi mutta Svenskt Tenn tyynyt jo tuovat sitä kaivattua iloisuutta kotiin.

      Poista
  3. Tämä ei ole minulle lainkaan tuttu. Hienoja kuvia, mutta kuosit eivät oikein minuun iske.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia :) Ymmärrän etteivät kuosit ole välttämättä kaikkien mieleen. Onneksi jokainen voi sisustaa juuri omien värimieltymystensä mukaan.

      Poista
  4. Väri-iloittelu kuvaa hyvin tätä näyttelyä. Ei voi kuin ihailla näitä kankaita, värejä ja kuvioita. Hauskaa, että taitelijoiden kuvassa on tällä hetkellä niin suosittu lens ball, he olivat edellä aikaansa jo silloin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanopas muuta Outi <3 Iloisuutta monen kodissa voitaisiin saada aikaan juuri väreillä. Me suomalaiset monasti vähän arastelemme värien käyttöä.

      Poista
  5. Jane / Yhtä kun -blogi12. syyskuuta 2018 klo 9.02

    Olipas värikäs postaus! Taide on aina ihanaa, sitä pitäisi harrastaa kyllä paljon enemmän! Mukava postaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jane :) Svenskt Tennistä ei pysty tekemään väritöntä postausta. Taide on minusta elämän suola ja itsekin aina tuskailen kun ihan kaikkea mitä haluaisi ei vain ehdi katsomaan.

      Poista