Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hanko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hanko. Näytä kaikki tekstit

elokuuta 02, 2019

#hullunahankoon


Sanotaan, että "Hangossa paistaa aina aurinko". Jos haluaa takuuvarmasti sinisen taivaan ja lämpöä on matkustettava Suomen eteläisimpään kaupunkiin, sanon taas minä. Olen monesti lähtenyt Espoosta melko pilvisessä säässä kohden Hankoa. Saapuessani Hankoniemelle olen huomannut Tammisaaren jälkeen, että ilmasto muuttuu. Viimeistään Lappohjassa merituulen on tuntenut puhaltavan jo tien molemmilta puolilta.

Mitä lähemmäs itse niemenkärkeä ja Hankoa tullaan ollaankin jo meren ympäröimänä peräti kolmelta eri suunnalta. Sijaintinsa ansiosta Hangon ilmasto on lauhan merellinen ja lämpötilavaihtelutkin pieniä. Kaupungin merenkulun perinteet johtavat jo purjelaivojen aikakaudelle, jolloin merenkävijät pitivät Hankoniemen edustoja pysähdyspaikkana. En tietenkään ole meteorologi tai "säiden jumala" mutta jos itse haluan aurinkoisen päivän suuntaan Hankoon.


Hangossa on aina nähtävä hiekkarannat ja ne legendaariset valkoiset uimakopit! En jaksaisi enää pötkötellä pyyhkeen päällä kuten joskus nuoruudessa vaan kyllä se käveleminen rantavedessä on enemmän minun juttuni. Selailin vanhoja valokuvia ja näytin 90-luvulla kesäisin aina todella "ruskealta ja rannalla grillatulta". Yhdessä iltakuvassa minusta näkyi oikeastaan vain hampaat ja silmänvalkuaiset! Kuva oli melkein pelottava...


Hangossa on ihania kahviloita, joissa voi piipahtaa kävelyn lomassa. Tämä Alan's Cafe on jäänyt minulle hyvinkin rakkaana paikkana mieleen ja piipahdan siellä lähes aina Hangossa ollessani. Yhdestä kahvittelusta syntyi postausta aikoinaan tänne blogiin. Jos haluaa mieluummiin kahvihetken meren äärellä kannattaa ottaa suunnaksi Neljän Tuulen Tupa, jonka kuva on postauksen avauskuvana. Kahvila sijaitsee Pienellä Mäntysaarella, jota Mannerheim on isännöinyt vuosina 1927-1933. Jännä paikka!


Rantojen lisäksi Hangosta löytyy todella kauniita puistoja, joissa on kiva samoilla puiden katveessa. Hangon Kirkkopuisto levittäytyy Bulevardin viereen. Puistossa on todella kauniita kukkaistutuksia ja jokaisella reissullani onnistun aina näkemään valtavan määrän perhosia lentämässä kukasta kukkaan. Varsinkin punaiselle Vesitornille ja Hangon kirkolle johtavien portaiden reunustat on istutettu täyteen kukkivaa loistoa joten siinä kannattaa perhosia tiirailla. Puistosta löytyy myös Hangon jäätelökioski, josta saa hyvää viilennystä.


Bulevardin toisella puolella olevasta Raatihuoneenpuistosta löytyy myös jänniä patsaita kuten tämä Sten Fogelbergin Marielle. Vähän matkan päässä on Catharina Kajanderin Sovinto patsas. Puistossa on penkkejä, joilla voi istahtaa kävelyn lomassa. Hangon maanmerkki Vapaudenpatsas ja kaksi leijonaa löytyy Bulevardin päästä.


Jos haluaa tehdä ostoksia kannattaa suunnistaa Vuorikadulle, joka on kävelykatu lähellä Bulevardia. Sieltä löytää runsaasti persoonallisia kivijalkaliikkeitä ja myös paljon kivoja pop up-kauppoja, jotka ovat rantautuneet Hankoon kesäajaksi. Viikko sitten ruusut muuten kukkivat ihan valtoimenaan kävelykadun keskellä. Tuntui, että olisi istunut ruusutarhassa kun lepuutimme jalkojamme hetken tällä penkillä. Karvakavereille oli ystävällisesti sijoitettu vesikuppeja liikkeiden ovien pieleen. Minnie kiitti!



Blogikollegani Katin ihana Kotilaituri pop up-kesäkauppa löytyy myös Vuorikadulta. Kesäkaupassa alkoi ale 30.7. ja Facebook sivujen kautta näkee mitä kaikkea on tarjolla -20%, -30% ja -50% ja tasarahahinnoin! Liike on avoinna 11.8. saakka seuraavasti ma-pe 10-18, la 10-15 ja su 12-15. Kotilaituri pop up-kesäliike on avoinna tämän jälkeen vielä lauantaisin 17.8. ja 24.8. Kannattaa käydä kurkkimassa. Tässä vähän maistiaiskuvia meidän reissulta reilun viikon takaa.






Minun ikuinen rakas harrastus Hangossa on vanhojen talojen katseleminen ja valokuvaaminen. Nämä huvilat ovat seisseet täällä jo pitkälti yli sata vuotta koska ne rakennettiin jo 1880-1890. Kun Hanko oli kukoistava kylpyläkaupunki täällä todella kuhisi kesäisin kun kylpylävieraat sekä kesäasukkaat saapuivat Hankoniemelle. Jos haluat lukea tarkemmin Hangon vanhoista huviloita kurkista syysretkestäni Hankoon parin vuoden takaa. Sieltä löytyy myös lisätietoa Rakkauden polusta...


Kun minulle iskee nälkä Hangossa suuntaan Itäsatamaan ja usein miten Ravintola Origoon. Sieltä löytyy niin herkullinen saaristolaispöytä, että huh huh! Pelkästään tätä kalaherkkujen määrää katsoesssa makunystyrät alkavat hyrrätä. Totta kai muitakin ruokailuvaihtoehtoja löytyy Itäsataman lukuisista ravintoloista.


Hangosta palaa aina kotiin levännyt, virkistynyt, inspiroinut ja taas uudelleen 
Hankoon palaava tyyppi!  #hullunahankoon



heinäkuuta 22, 2018

Hankoon Helsinkiä pakoon who oo....


"Hankoon
Helsinkiä pakoon soudan Hankoon
Aallot lyövät 
vaahtokarkkeja rantaan
Mä työnnän mun varpaat santaan
Helsinkiä pakoon soudan Hankoon
who oo"


Kesä 2014 ja Kasmirin biisi soi kaikkialla. Vadelmaveneellä soudeltiin Hankoon tomuista Helsinkiä ja asfalttia pakoon, who ooo. Tai jos venettä ei ollut ajettiin autolla. Kesäkaverit -leffassakin se soi tunnarina. Elokuvassa oli juuri sellainen ihana hankolainen vanha puuhuvila, meri, kavereita ja rakkauden täyteinen kesä. Pari ystävääni innostui Hangosta vasta tämän biisin ja leffan myötä. Ja mikä parasta vain parin tunnin ajomatka pääkaupunkiseudulta ja saavut jo Suomen eteläisimpään kaupunkiin. Tänne syntyi muuten kylpyläkulttuuri jo yli sata vuotta sitten kun hiekkarannat ja sijainti houkuttelivat ihmisiä Hankoniemelle meren äärelle.


Hankoa on vaikea minusta kuvailla henkilölle, joka ei ole siellä käynyt aiemmin. Voit näyttää lukemattomia upeita valokuvia ja antaa niiden puhua puolestasi mutta muuten Hangon kesä ja kaupunki on koettava. Kesä Hanko on täysin erilainen kuin miltä täällä näyttää talvella. Joku voisi sanoa ettei Hangossa ole mitään järkeä käydä talvella mutta minä olen käynyt ja pitänyt kokemastani sekä näkemästäni. Olen käynyt fiilistelemässä Hankoa kaikkina vuodenaikoina ja hurmaantunut aina.


Rapuihmisenä minulle merkitsee paljon meren läheisyys. Ollaan pitkällä mantereesta ulostyöntyvällä niemellä joten täällä myös ilmasto on erilainen. Ajaessaan Hankoon huomaa ympäröivästä luonnosta milloin lähestytään itse kaupunkia ja niemen kärkeä. Lehtipuut alkavat vähetä ja kuivaa, matalaa mäntymetsää levittäytyy tien molemmin puolin. Ilmasto on leutoa, maaperä kalkkipitoista ja meren läheisyyden myös haistaa sekä tuntee. Kasvillisuus on hyvin monimuotoista ja tänne muuten saapuvat muuttolinnut ensimmäisenä talven jälkeen keväällä.


Minä olen löytänyt Hangon ja menettänyt sille sydämeni jo vuosia sitten. Olisiko Hangon regatoilla jotain tekemistä asian kanssa. Tuskinpa :) Silloin ei kyllä paljon seurattu purjehdusta mutta kaupunkia ehdittiin kyllä aistia muun "juhlinnan" ohella. Varmasti myös vanhat taloa ja pikkukaupunkimaisuus on vaikuttanut minun Hanko -rakkauden syntymiseen. Hangossa ollaan melkein kuin "Suomen rajojen ulkopuolella" hiekkarantojen ja aavan meren äärellä.  Matkustaminen Hankoon vastaa minusta "pientä ulkomaan reissua".


Jos Hangossa tulee nälkä (LUE: meri-ilmasto ja liikkuminen saa aina aikaan näläntunteen) minun vahva suositus on Ravintola Origon saaristolaispöytä. Tässä noutopöydässä on kalaisia herkkuja vaikka kuinka paljon. Löytyy sieltä myös sitä kylmää lihapuoltakin mutta minä en koskaan ota sieltä mitään jotta voin syödä itseni pinkeäksi Ahdin anneista. Kalat, simpukat, mäti, sillit jne. yhdistettynä uusiin perunoihin.....niin hyvää ettei sanotuksia saa!


Mitä tehdä sitten Hangossa? Kehotan kävelemään paljon sekä pitämään silmät ja aistit muutenkin avoimena ja unohtamaan kellon. Hangossa kannattaa liikkua merenrannoille ja iskeä ne varpaat sinne hiekkarantaan. Ainakaan eilen Hangossa ei ollut vielä sinilevää. Rantaelämä ei tarkoita vain paikallaan löhöämistä vaan uimalla sekä liikkumalla se aurinko myös tarttuu. Ja aurinkosuojaa ei kannata unohtaa!


Katsele vanhoja taloja ja mieti miltä täällä mahtoi näyttää niihin aikoihin kun ulkomaita myöden saavuttiin Hankoon kylpemään ja nauttimaan merielämästä. Vanhoissa villoissa on myös mahdollista yöpyä. Tästä olen vuosia haaveillut mutta vielä en ole Hangossa yöpynyt historiallisessa villassa.

Tee päiväreissu Bengstkärin majakalla. Itse olen käynyt siellä muutamia kertoja ja tämän laivareissun aikana näkee sekä merta että pystyy viettämään myös aikaa majakkasaarella. Ainutlaatuinen kokemus ja kannattaa myös kiivetä majakan huipulle ihailemaan näköaloja. Bengtskärissä voi muuten myös yöpyä.


Istu kahviloissa tai nappaa mukaasi jäätelötötterö kojuista. Jos auringossa on liian kuumaa näillä helteillä löytyy Hangosta myös kivoja pieniä puistoja. Piipahda torilla tai pienissä puodeissa. Nyt heinäkuun ajan Kotilaiturilla on pop up kauppa Rantavajassa uuden Kylpylän kupeessa lähellä vierasvenesatamaa. Katilla on myynnissä kaikkea kivaa mm. Teemu Järven ihania tuotteita.  Liike on avoinna 11-18 ja Facebook sivuilta löytyy lisää tietoa.

EDIT! Kotilaiturin Kati tuonne kommenttikenttään jo lisäsikin, että pop up -puoti rantavajoissa on heinäkuussa avoinna joka päivä ja elokuussa vielä muutamia päiviä viikossa. Eli hyvin ehtii shoppailemaan rantavajoihin.


Uimarantoja Hangosta löytyy useita. Hangosta löytyy 130 kilometriä rantaviivaa, josta 30 kilometriä on hienoa hiekkarantaa ja osa karun kauniita kalliopoukamarantoja. Casinon edessä aukeaa legendaarinen Bellevuen ranta. Plagenin rannalta löytyy se kuuluisa vesikaruselli, jossa tuossa Kesäkaverit -elokuvassakin pyörittiin. Sitten on toki vielä Tulliniemen ranta, jossa tuulee usein ja se soveltuu hyvin vesiurheilun harrastamiseen. Sinilevätilanne kannattaa toki tarkistaa päivittäin.


Jos vanhat merkit pitävät paikkansa tämä Hangon käynti ei jää ainoaksi tänä kesänä. 
Aurinkoista sunnuntaita!





elokuuta 01, 2017

Hanko ja Tammisaari - vinkkejä kesäkaupungeihin elokuulle

Yhteistyö Visit South Coast Finland

Jos haluat melko varmaa kesäsäätä, auringonpaistetta ja lämpöä kannattaa ottaa ehdottomasti suunnaksi Hanko-Tammisaari akseli. Lounais-Suomessa tuntuu nimittäin lähes aina paistavan aurinko! Tein kahteen itselleni rakkaaseen kesäkaupunkiin jo toukokuun loppupuolella Lumo matkailun opastuksella ihanan päiväretken. Molemmat näistä kaupungeista ovat minulle tuttuja ja tästä pääset kurkkaamaan miltä Hangossa näytti helmikuussa. Olen vieraillut kaupungeissa myös talvisaikaan ja ne ovat viehättäviltä myös silloin.

HANKO 

Hanko on voimakkaasti merellinen kaupunki kun niemellä ollaan. Kaupunki perustettiin vuonna 1874. Rantaviivaa Hangossa on 130 km, josta ruhtinaalliset 30 km on upeaa hiekkarantaa. Hangossa tulee joskus sellainen outo tunne onko jossain muualla kuin Suomessa? Joku puhuu Suomen Rivierasta tai Hamptonista mutta se on ainakin totta, että Suomen eteläisin kaupunki Hanko on. Tunnelma on letkeän leppoisa, aurinko paistaa, ruskettuneet ihmiset hymyilevät ja satamassa on purjeveneitä vieri vieressä.

Hanko ja veneet  kuuluvat erottamattomasti yhteen. Jo aikoinaan purjelaivojen aikakaudella merenkävijät pitivät Hankoniemen edustoja levähdyspaikkoinaan. Hauensuolen rantakallioihin on kaiverrettu aatelisvaakunoita ja päivänmääriä kun on odoteltu parempia tuulia Hangon edustalla. Olen pitkään jo haaveillut meneväni katsomaan tätä erikoista kallioihin hakattua "vieraskirjaa". Sinne nimittäin järjestetään Hangosta risteilyitä. Katsotaan ehditäänkö Marjon matkassa sinne vielä nyt elokuussa...

Arkkitehti Lars Sonckin suunnittelema jugend-talo, 1898. Valmistunut aikoinaan Seurahuoneeksi ja nykyään tiloissa toimii Hotelli Regatta. Rakennus muistuttaa paljon Imatran Valtionhotellia. 

Hangossa kannattaa pistäytyä torilla. Torielämä on värikästä, iloista ja täynnä kaikkea kivaa. Mansikoita, kirsikoita, mustikoita, vadelmia, sieniä, perunoita ja yrttejä kesän ruokapöytään. Täällä sitä tulee jo syötyä silmillään. Ihastelin noita hauskoja koiranmallisia kukkatelineitä, joita löytyi myös siileinä. Omalla parvekkeellani on vastaava pupu ja kesäkukat näyttävät telineessä aika vinkeiltä. Mitähän russeliriiviöni olisi tuuminut tästä "risumäyräkoirasta"...?



Tarjolla olisi ollut myös hauskoja saunahattuja. Jätin kuitenkin saunahatut kokeilematta kun en oikein ole saunaihmisiä enkä viihdy edes löylyissä. Mukana reissussa olleet Lanttimatkojen Lotta ja Antti taisivat saunahattuja kokeilla tai ainakin Antti :) Tästä voit muuten kurkata heidän tekemän hienon videokoosteen tästä meidän päiväreissusta. Hangon tori levittäytyy Itäsataman lähelle.



Kun kaipaa murua rinnan alle suosittelen ehdottomasti nauttimaan Saaristolaispöydän Ravintola Origossa. Lähiruokaan ja luomuun ruokalistansa rakentanut ravintola on auki ympäri vuoden. Ravintola Origo sijaitsee tunnelmallisessa punaisessa makasiinimiljöössä vierasvenesataman lähellä osoitteessa Satamankatu 7. Ulkona paistoi aurinko kirkkaasti kun me astuimme sisälle kynttilöin valaistuun tunnelmalliseen makasiiniin. Origo on perustettu jo vuonna 1998 mutta nykyisillä omistajilla Joanna ja Jan Westerlund se on ollut vuodesta 2001.

:

Minä rakastan kalapöytää ja tämä Ravintola Origon Saaristolaispöytä oli kyllä ihan yliveto! Saaristolaispöydän voi syödä joko alkupalana tai pääruokana. Minulta tästä pöydästä ei onnistuisi ottaa vain yhtä lautasellista alkupalaksi sillä olen kylmien kalaherkkujen ystävä. Usein nimittäin joulupöydässäkin tulee kylmiä kaloja syötyä vähän liikaakin unohtaen ihan kokonaan mitä muita herkkuja on tulossa. Visuaalisti kaikki oli laitettu kauniisti esille jäiden päälle sitruunan puolikkaiden kanssa ja Origoon sisäänastuessaan näkee ensimmäisenä nämä herkut. OMNOMNOM!



Ravintola on muuten siirtynyt digiaikaan ja heidän menunsa esitellään asiakkaalle tabletin avulla pöydässä. Toki tarjolla on monia muitakin Origon bravuureita kuten perinteinen kermainen kalakeitto ja Origon kuuluisa pippuripihvi. Ravintoloitsija Jan kuvaili keittiötä "hankolais-ranskalaiseksi husmanskostiksi". Nyt on pakko myöntää, että tätä kirjoittaessani ja näitä kuvia katsoessani minulle tulee ihan hirveä nälkä. Ja muistakaa, että jälkiruokalistalla on vielä erikseen herkkuja tarjolla :) Ehdottomasti suosittelen ja tänne tulen vielä uudelleen syömään saaristolaispöydän tänä kesänä!


Hanko ja Hangon Casino kuuluvat erottamattomasti yhteen. Tänä kesänä muuten vietetään Casinon 138:tta kesää sillä se avattiin vuonna 1879! Tämä kaunis valkoinen puuhuvila on aikoinaan ollut osa Hangon kylpyläkokonaisuutta, jossa oli näköalapaviljonkeja ja kioskeja. Valitettavasti Casino on ainoa rakennus, joka on jäljellä nykyään. Itse kylpylärakennus vahingoittui toisen maailmansodan pommituksissa ja jouduttiin purkamaan 1945. Muut rakennukset tuhoutuivat kun Hankoniemen alue oli Neuvostoliitolle luovutettuna.


Kuva Hangon kaupunki, Hangon museo


Hangon Casinon tiloissa oli juuri vierailumme aikaan avattu mielenkiintoinen kokonaisuus Hanko HAppy HUB Yhden katon alta löytyy "holistista hyvinvointia kaikille aisteille" teemalla kestävä kehitys ja hyvä elämä. Tuttu Rakennusapteekki Billnäsistä oli täällä myös mukana. Erilaisia pop-up shoppeja, Tanja Lahden tekemiä mielenkiintoisia kierrätysneuleita, hierontaa, flow-joogaa, herättelyhetkiä luonnossa jne. 



Me teimme yhdessä 15 minuutin Herättely hetken luontoon, jossa heräteltiin kehoa, hengitystä ja mieltä. Oli virkistävää ja rauhoittavaakin sulkea silmät luonnossa keskittyen. Suosittelen! Casinon kulmalta lähtee myös Rakkauden polku, joka on 5,5 km pitkä ja se rakennettiin aikoinaan Casinon vieraita varten. Tällä reissulla sinne ei patikoimaan ehditty.


Vaikka olen lukemattomia kertoja käynyt Hangossa en koskaan ennen ole piipahtanut Neljän Tuulen Tuvalla. Tällä päiväreissulla pääsin nauttimaan näistä maisemista Pienellä Mäntysaarella noin kolmen kilomerin päässä keskustasta. Itse C.G.E. Mannerheim piti tätä kahvilaa vuosina 1927-1933. Rakennus seisoo kivisellä saarella ja sieltä on kauniit näköalat merelle. Aika huikea paikka ja täällä täytyy ehdottomasti pistäytyä myös uudelleen!





TAMMISAARI

Kuva Visitraasepori 

Tammisaari on toinen viehättävä kesäkaupunki, jossa kannattaa ehdottomasti piipahtaa tai tehdä sinne päiväretki. Tosin myös joulunaikaan täällä järjestetään perinteisen idylliset joulumarkkinat, josta voit lukea tästä. Oikeastaan vuoden 2009 jälkeen ei ole enää voinut puhua Tammisaaren kunnasta vaan se on osa Raaseporin kaupunkia, jonka muodostavat Tammisaaren lisäksi Pohja ja Karjaa. Minulla nämä tuppaavat aina menemään vähän sekaisin...puhun silti Tammisaaresta siis.


Tammisaaren historia ulottuu 1500-luvulle saakka ja kaupungin kadunnimissä on vielä jäänteitä vanhoista ammateista. Hatuntekijänkatu, Liinakankurinkatu, Hansikkaantekijänkatu, Nahkurinkatu ja Sepänkatu. Täällä on asunut paljon taitavia kädentaitajia ja käsityöläisiä. Näillä kaduilla näkyi vielä niitä "katupeilejäkin", joista voi tarkastella mitä kadulla tapahtuu tulematta itse kurkkimaan ikkunan ääreen. Tammisaaren vanhan kaupungin kadut ja kujat ovat äärimmäisen kaunista katsottavaa ja koettavaa. Tammisaaren muista nähtävyyksistä voit katsoa lisää Tammisaaren matkailusivuilta. Tammisaaren torin ympärillä on paljon mukavia puoteja ja putiikkeja. 




Jos haluat majoittua Tammisaaressa löytyy kaupungista pieni hotelli Hotel Seafront. Hotelli on mukavan mutkattomasti sisustettu ja se sijaitsee rauhallisella paikalla meren äärellä. Omalta parvekkeella voi siis katsella merelle ja hotellissa on vain 20 huonetta. Auringonpaisteessa oli ihana istua pitkän mutta antoisan retkipäivän jälkeen ja nostaa maljaa kuohuvaa ruokia odotellessa.


Hotel Seafrontin ravintola Strandis tarjoaa "fine bistro" tyylistä ruokaa. Me pääsimme maistelemaan Strandis skagen sekä Ägräs akvaviitti & Tenholan juustoa -nimisen annoksen, joka tarjoiltiin fenkoli näkkileivän, friteeratun tillin sekä tillimajoneesin kera. NAMS! 


Ja jälkiruokana meille tarjoiltiin marinoituja marjoja piimäjäätelön sekä puolukkamakeisten kera. En ollutkaan ennen maistanut piimäjäätelöä, jossa oli aika jännä maku. 

Ajomatka Hankoon Helsingistä on 126 km ja Tammisaareen 93 km. Molempiin kohteisiin voi hyvin tehdä päiväretken. Me aloitimme oman päivämme jo aamulla Inkoon Artallista, josta tehdyn postaukseni voit lukea tästä. Mukava ja aurinkoinen päivä Länsi-Uudenmaan kohteissa sujui kuin siivillä. 

Päiväretkellä olivat mukana myös Reason for Season, Rouva Sana, Watia, Pikku Kepponen, Lumo lifestyle ja Suunnaton matka. Kiitos Lumo matkailulle upeasta päivästä ja hyvin järjestystä retkestä!