Sanotaan, että "Hangossa paistaa aina aurinko". Jos haluaa takuuvarmasti sinisen taivaan ja lämpöä on matkustettava Suomen eteläisimpään kaupunkiin, sanon taas minä. Olen monesti lähtenyt Espoosta melko pilvisessä säässä kohden Hankoa. Saapuessani Hankoniemelle olen huomannut Tammisaaren jälkeen, että ilmasto muuttuu. Viimeistään Lappohjassa merituulen on tuntenut puhaltavan jo tien molemmilta puolilta.
Mitä lähemmäs itse niemenkärkeä ja Hankoa tullaan ollaankin jo meren ympäröimänä peräti kolmelta eri suunnalta. Sijaintinsa ansiosta Hangon ilmasto on lauhan merellinen ja lämpötilavaihtelutkin pieniä. Kaupungin merenkulun perinteet johtavat jo purjelaivojen aikakaudelle, jolloin merenkävijät pitivät Hankoniemen edustoja pysähdyspaikkana. En tietenkään ole meteorologi tai "säiden jumala" mutta jos itse haluan aurinkoisen päivän suuntaan Hankoon.
Hangossa on aina nähtävä hiekkarannat ja ne legendaariset valkoiset uimakopit! En jaksaisi enää pötkötellä pyyhkeen päällä kuten joskus nuoruudessa vaan kyllä se käveleminen rantavedessä on enemmän minun juttuni. Selailin vanhoja valokuvia ja näytin 90-luvulla kesäisin aina todella "ruskealta ja rannalla grillatulta". Yhdessä iltakuvassa minusta näkyi oikeastaan vain hampaat ja silmänvalkuaiset! Kuva oli melkein pelottava...
Hangossa on ihania kahviloita, joissa voi piipahtaa kävelyn lomassa. Tämä Alan's Cafe on jäänyt minulle hyvinkin rakkaana paikkana mieleen ja piipahdan siellä lähes aina Hangossa ollessani. Yhdestä kahvittelusta syntyi postausta aikoinaan tänne blogiin. Jos haluaa mieluummiin kahvihetken meren äärellä kannattaa ottaa suunnaksi Neljän Tuulen Tupa, jonka kuva on postauksen avauskuvana. Kahvila sijaitsee Pienellä Mäntysaarella, jota Mannerheim on isännöinyt vuosina 1927-1933. Jännä paikka!
Rantojen lisäksi Hangosta löytyy todella kauniita puistoja, joissa on kiva samoilla puiden katveessa. Hangon Kirkkopuisto levittäytyy Bulevardin viereen. Puistossa on todella kauniita kukkaistutuksia ja jokaisella reissullani onnistun aina näkemään valtavan määrän perhosia lentämässä kukasta kukkaan. Varsinkin punaiselle Vesitornille ja Hangon kirkolle johtavien portaiden reunustat on istutettu täyteen kukkivaa loistoa joten siinä kannattaa perhosia tiirailla. Puistosta löytyy myös Hangon jäätelökioski, josta saa hyvää viilennystä.
Bulevardin toisella puolella olevasta Raatihuoneenpuistosta löytyy myös jänniä patsaita kuten tämä Sten Fogelbergin Marielle. Vähän matkan päässä on Catharina Kajanderin Sovinto patsas. Puistossa on penkkejä, joilla voi istahtaa kävelyn lomassa. Hangon maanmerkki Vapaudenpatsas ja kaksi leijonaa löytyy Bulevardin päästä.
Jos haluaa tehdä ostoksia kannattaa suunnistaa Vuorikadulle, joka on kävelykatu lähellä Bulevardia. Sieltä löytää runsaasti persoonallisia kivijalkaliikkeitä ja myös paljon kivoja pop up-kauppoja, jotka ovat rantautuneet Hankoon kesäajaksi. Viikko sitten ruusut muuten kukkivat ihan valtoimenaan kävelykadun keskellä. Tuntui, että olisi istunut ruusutarhassa kun lepuutimme jalkojamme hetken tällä penkillä. Karvakavereille oli ystävällisesti sijoitettu vesikuppeja liikkeiden ovien pieleen. Minnie kiitti!
Blogikollegani Katin ihana Kotilaituri pop up-kesäkauppa löytyy myös Vuorikadulta. Kesäkaupassa alkoi ale 30.7. ja Facebook sivujen kautta näkee mitä kaikkea on tarjolla -20%, -30% ja -50% ja tasarahahinnoin! Liike on avoinna 11.8. saakka seuraavasti ma-pe 10-18, la 10-15 ja su 12-15. Kotilaituri pop up-kesäliike on avoinna tämän jälkeen vielä lauantaisin 17.8. ja 24.8. Kannattaa käydä kurkkimassa. Tässä vähän maistiaiskuvia meidän reissulta reilun viikon takaa.
Minun ikuinen rakas harrastus Hangossa on vanhojen talojen katseleminen ja valokuvaaminen. Nämä huvilat ovat seisseet täällä jo pitkälti yli sata vuotta koska ne rakennettiin jo 1880-1890. Kun Hanko oli kukoistava kylpyläkaupunki täällä todella kuhisi kesäisin kun kylpylävieraat sekä kesäasukkaat saapuivat Hankoniemelle. Jos haluat lukea tarkemmin Hangon vanhoista huviloita kurkista syysretkestäni Hankoon parin vuoden takaa. Sieltä löytyy myös lisätietoa Rakkauden polusta...
Kun minulle iskee nälkä Hangossa suuntaan Itäsatamaan ja usein miten Ravintola Origoon. Sieltä löytyy niin herkullinen saaristolaispöytä, että huh huh! Pelkästään tätä kalaherkkujen määrää katsoesssa makunystyrät alkavat hyrrätä. Totta kai muitakin ruokailuvaihtoehtoja löytyy Itäsataman lukuisista ravintoloista.
Hangosta palaa aina kotiin levännyt, virkistynyt, inspiroinut ja taas uudelleen
Hankoon palaava tyyppi! #hullunahankoon












































