syyskuuta 14, 2022

KWUM - keraamikko Karin Widnäsin museo Fiskarsissa

 

KWUM on koreaa ja se tarkoittaa unelmaa. Idyllisen Fiskarsin ruukkialueelta löytyy myös KWUM niminen museo, joka on keraamikko Karin Widnäsin toteutunut unelma. Tätä unelmaa kypsyteltiin pitkään ja hartaasti mutta itse museo valmistui lopulta kahdessa vuodessa avaten ovensa yleisölle kesällä 2019. Harmikseni en silloin ehtinyt käydä siellä mutta nyt viime lauantaina otin vihdoin haltuun vaikuttavan KWUM museon. Museorakennus itsessään on kuin koru, jossa puu ja keramiikka sulautuvat toisiinsa saumattomasti. 

Taiteilijan kotitalo sijaitsee ihan KWUM museon vieressä. Tästä linkistä voit kurkistaa kotitaloon. 



KWUM museon ja Karin Widnäsin kotitalon väliin on rakennettu kulkuyhteys. 

Museo muodostaa upean jatkumon vieressä olevalle Studio Widnäsille, jossa yhdistyvät taiteilijan koti, työtilat ja galleria. Molemmat rakennukset ovat SAFA arkkitehti Tuomo Siitosen piirtämiä. Lehtikuusesta valmistetut kauniisti harmaantuneet rakennukset sulautuvat äärimmäisen hyvin ympäröivään luontoon ja läheiseen Degersjön järveen. Hasselbackan töyräällä seisovista taloista löytyvä upea keramiikka on Karin Widnäsin suunnittelemaa ja valmistamaa. 



Karin Widnäsin Toiverasia lähti Marjon matkaan museosta. Keraamikon kaulassa on kultaseppä-mestari Harri Syrjäsen tekemä uniikki kaulakoru, jonka Widnäsin oppilaat lahjoittivat hänelle viime keväänä. Koru kuvaa Widnäsin koiria. 

Keraamikko Karin Widnäs sai vuonna 2020 Suomen Taideteollisuusyhdistyksen / Design Forum Finlandin 145-vuotisjuhlavuoden tunnustuspalkintona hopeisen Estlander-mitalin. Meillä Suomessa taidekeramiikalla on pitkät ja myös kansainvälisesti huomattavat perinteet, joita Widnäs on jatkanut omassa työssään. Hän on toiminut ja toimii edelleen sekä tuotteliaana keraamikkona että myös alan aktiivisena edistäjänä. 

Karin Widnäsin inspiraation lähteinä hänen monipuoliselle tuotannolleen ovat olleet hänen opettajansa, suomalaisen keramiikkataiteen uranuurtaja Kyllikki Salmenhaara. Lisäksi lukuisat matkat Koreaa, joka tunnetaan keramiikan perinteistään ovat innoittaneet Widnäsin omia töitä. Tärkeä rooli on myös vireästi toimivalla Fiskarsin taidekäsityöläisten yhteisöllä.

Museossa jutellessamme Karin Widnäs kertoi syvän huolensa siitä toteutuuko lukuisissa keramiikkapajoissa työturvallisuuteen olennaisesti liittyvät määräykset siten, että keramiikan valmistaminen on myös turvallista sitä harrastaville. Keramiikka tehtäessä kun työskennellään myös haitallisten aineiden kanssa joten niitä pitää osata käsitellä oikein ja käyttää myös tarvittavia suojaimia. Helsingin Sanomissa oli Karin Widnäsin haastattelu 2021 samasta huolenaiheesta. Klikkaan jutun tähän mutta se on valitettavasti maksumuurin takana. Keramiikka on todella suosittu harrastus joten myös sen harrastajia on paljon. Työväenopistojen keramiikkakurssit täyttyvät heti ja kaikki halukkaat eivät mahdu edes mukaan.


Kimono erikoistiilillä, jotka muistuttavat japanilaista kimonoa verhoiltiin Turun jätevesipuhdistamon piippu vuonna 2011 kun Turku vietti kulttuuripääkaupunkivuotta. Tiilet vaihtavat väriä vuorokauden aikojen mukaan. 

KWUM museossa on todella paljon kauniita yksityiskohtia kuten kerroksien välissä olevat portaat. Valokuvasimme kilpaa japanilaisen Aalto yliopistossa vaihdossa olevan arkkitehtioppilaan kanssa näitä portaita eri kuvakulmista. Todella ammattilaisten tekemät ja puunkäsittely aivan huikeaa. Portaikon kaarevan seinän laatat ovat Karin Widnäsin tekemät ja niissä näkyy museota tukeneiden yritysten/henkilöiden nimiä. Widnäs on viime vuosina tehnyt monia arkkitehtonisia upeita  keramiikkaelementtejä, joita on käytetty julkisissa rakennuksissa. 



Portaat ovat upea arkkitehtoninen elementti KWUM museon tiloissa ja Widnäsin keraamiset laatat tuovat mielleyhtymän Alvar Aallon arkkitehtuuriin.  

Karin Widnäsin omien keramiikkatöiden lisäksi KWUM esittelee tämän vuoden kesänäyttelyssä, joka on avoinna 30.9. asti to-su klo 12-17 Vuokko Nurmesniemen, Marita Lybeckin ja Johanna Rytkölän keramiikka sekä Katriina Nuutisen lasia. 




Moni varmasti mieltää Vuokko Nurmesniemen ainoastaan tekstiilitaiteilijana, jonka loi mm. Marimekon Jokapoika-paidan ja lukuisia muita klassikkotekstiilejä. Itse asiassa Nurmesniemi (os. Eskolin) valmistui Taideteollisesta oppilaitoksesta tai kotoisammin Atskista keraamikoksi. Nurmesniemi työskenteli sekä Arabian taideosastolla että Nuutajärven lasitehtaalla muutamia vuosia ennen tekstiilien pariin siirtymistä. 

Oma äitini oli Vuokon luokkatoveri ja he molemmat pyrkivät Ateneumiin aikoinaan. Äiti ei ensi yrittämällä päässyt eikä hän valitettavasti enää toista kertaa yrittänyt vaikka jatkoikin taiteen harrastamista ihan kuolemaansa saakka aktiivisesti. 




Johanna Rytkölä, Syvänteen kuningatar 2022

Johanna Rytkölä on kuvanveistäjä, joka käyttää materiaalinaan keramiikkaa. Hän valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta kuvataideopettajaksi 1982 ja taiteen maisteriksi keramiikkataiteen osastolta 1986. Rytkölän näyttelyn teemana on "Sukelluksia kesäyössä". KWUMin ulkopuolelta löytyy jo värikkään, kookas työ (266cm) ja enemmän hänen töitään on museon sisätiloissa. Rytkölän vesiteemaisissa töissä on huumoria, upeita värejä ja niistä tuli hyvälle tuulelle. Töiden nimet kuten esim. Vedenhenki, Vesiprinsessa, Valkjärven seikkailija, Vesipeto olivat hauskoja. Työt saivat hymyilemään ja hyvälle tuulelle!

Kansainvälisesti palkitun muotoilija Katriina Nuutisen (synt.1983) näyttely Vaalimisen arvoista - maailman ihmeitä on pysäyttävä. Nuutinen ottaa näyttelyllään kantaa ilmastomuutokseen ja haastaa myös katsojan miettimään kriittisesti mm. matkustamista, kulutusta tai omistamista. Töihin käytetyt materiaalit lasi, puu ja kuivatut kukat korostavat monia arvokkaita luonnonihmeitä, jotka ovat uhattuna meidän ihmisten nykyisen toiminnan vuoksi. Ajattelemisen aihetta meille jokaiselle ennen kuin on liian myöhäistä! 




Marita Lybeck (1906-1990) oli aikanaan tekstiilitaiteilija ja keraamikko, joka toimi myös opettajana. Hän opiskeli Ateneumissa ja suoritti maalausopintoja taidemaalari Eero Järnefeltin johdolla. Tehtyään useita opintomatkoja Ranskaan ja Italiaan hän perusti oman kutomoliikkeen 1931 ja keramiikkapajan 1936. Lybeck ehti toimia myös Kera Oy:n taiteellisena johtaja 1950-luvun lopussa ja Stockmannin taideteollisuusosaston vetäjänä sekä hän teki myös yhteistyötä Artekin kanssa, jossa hänen veljensä oli johtajana. 

Lybeck on tunnettu siitä, että hän kehitti erityisesti punasaven käyttöä. ML signeerauksella varustetut punasaviasiat ovat melkoisissa hinnoissa maailmalla eli hänen tuotantonsa on haluttua keräilijöiden keskuudessa. Mielenkiintoinen nainen, jonka tuotantoon haluaisin tutustua vielä tarkemmin jossain vaiheessa. 


Toisesta kerroksesta löytyy myös mielenkiintoinen KWUM Origo - Raaka-aineesta tuotteeseen -näyttely, joka esittele keramiikassa käytettävät raaka-aineet ja valmistusprosessin. 

Lillemor Mannerheim, Seepra - Arabia 1984



Kent Ericsson, Thrown stoneware - Nordlys 2010

Yoon Jung Sun, Porcelain - South Korea 2014

Christine Yiting Wang, Corals

KWUM Collected, Studio ceramics 1965-2022 -näyttely on Karin Widnäsin omista kokoelmista koostuva pysyvä näyttely, joka esittelee uniikkeja studiokeramiikkateoksia. Näyttely vaihtuu kerran vuodessa. 

Vierailu KWUM museossa on elämys ja minulta taisi kadota jo ajantaju jossain vaiheessa kun kiertelin siellä. Ehdottomasti kiinnostava museo, jossa sukelletaan keramiikan maailmaan sekä kauniiden esineiden että myös keramiikan tekemisen kautta. Haluan kiittää Karin Widnäsiä äärimmäisen mielenkiintoisesta ja mukavasta keskustelusta. 

KWUM museo, Baklurantie 12, 10470 Fiskars, kw@karinwidnas.fi, +358 50 511 2232











4 kommenttia:

  1. Olipa tuolla museossa paljon kaikkea kaunista. Rakastan rasioita ja kipposia, joten sellaisia olisi varmasti lähtenyt myös meidän kotiin mukaan.
    Ihanaa loppuviikkoa sinulle Marjo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse museon ihailussa meni jo aikaa ennen kuin ehdin edes aloittaa taiteen katselun. Kuten tuolla kirjoitin minulta katoaa usein tällaisissa paikoissa vähän ajantajua kun arkkitehtuuri ja taide vie niin mukanaan. Olen useamman kerran ollut jossain museossa kun sitä jo suljetaan ja minä en edes ole huomannut asiaa. Eremitaasissa Pietarissa tuli jopa pieni paniikki koska olin niin kaukana uloskäynneissä ja monia kuulutuksia oli jo tullut enkä ollut ihan varma ehdinkö ulos ajallaan vai joudun ensimmäisenä Pietari-päivänä jo vaikeuksiin :) Onneksi ehdin sieltä ulos.

      Toiverasia oli sympaattinen esine. Vielä en ole kirjoittanut toivettani paperille mutta ihan kohta.

      Aurinkoista viikonloppua Outi ja toivottavasti ole jo tervehtynyt ♥

      Poista
  2. Hienon näköinen museo ja hukkuu maisemaan kyllä. En olisi uskonut, että Vuokko Nurmesniemi on tehnyt myös keramiikkaa. Ajattelin, että vain Marimekko työllisti. Anopilta löytyy noita ML astioita siis tämän Maritan. Ollaan aina puhuttu pilkkukupeista mutta tarkistin eilen anopilta onko pohjassa tämä ML ja oli. Täytyy jatkossa pitää kuin kukkaa kämmenellä. Sinikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Museo maastoutui äärimäisen hyvin ympäröivään luontoon. Vuokko Nurmesniemi on todella valmistunut keraamikoksi mutta siirtynyt sitten tekstiileihin, josta ihan varmasti hänet tunnetaan.
      Todella upea juttu, että teillä on anoppilassa Marita Lybeckin töitä. Minusta omilla isovanhimmallani oli niitä myös kesämökillään. Nuo pilkulliset lautaset ja neliömalliset kulhot ovat minusta todella tuttuja lapsuudesta. Kannattaa olla varovainen ML astioiden kanssa koska todella Lybeckin tuotteita myydään kansainvälissä huutokaupoissa ihan kohtuuhinnoilla.
      Hyvää viikonloppua Sinikka!

      Poista