tammikuuta 09, 2020

Amos Rexin Birger Carlstedt näyttelyyn ehtii vielä kuluvalla viikolla


Amos Rexin Birger Carlstedtin elämäntyötä esittelevään näyttelyyn ehtii vielä kuluvan viikon aikana. Näyttely avautui jo 11.lokakuuta ja viimeinen mahdollisuus nähdä se on 12.tammikuuta. Amos Rexin näyttely uhkasi jo mennä minulta melkein ohi suun joulun ja vuodenvaihteen tohinoiden takia. Eilen työpäivän jälkeen ehdin kuitenkin ihailemaan Kultaisen Kissan Le Chat Dorén lisäksi paljon upeaa muutakin. Näyttely käsittää Carlstedtin koko tuotannon 1920-luvun abstrakteista kokeiluista aina 1950-luvulta alkaneeseen konkretistiseen kauteen saakka. Tätä näyttely ei kannata jättää väliin!

"Näyttely perustuu Amos Rexin kokoelmaan, joka on saatu testamenttilahjoituksena Birger Carlstedtilta ja hänen puolisolta, konserttipianisti France Ellegaardilta."

Birger Carlstedt 1907-1975


Suurena funkkisfanina aloitin näyttelykierroksen totta kai Le Chat Doré -kahvilasta. Carlstedt suunnitteli Suomen ensimmäisen funkkisinteriöörin Unioninkadulle vuonna 1929 avautuneeseen kahvilaan. Amos Rexin näyttelyyn tämä Kultaisen kissan -kahvilan sisustus on rakennettu uudelleen. Kahvilassa on mahdollista herkutella "kieltolain tunnelmissa". Valitettavasti minun vierailuni aikana kahvilassa ei juurikaan ollut tilaa istahtaa alas joten en "nauttinut kovaa teetä".


Kahvila avattiin lokakuussa 90 vuotta sitten täsmälleen samana päivänä kun Amos Rexin näyttely avautui. Birger Carlstedt suunnitteli ajan hermolla olevan kahvilatilan yhdessä arkkitehti Karl Malmströmin kanssa. Ravintoloitsija Amanda Carlstedt toimi kahvilan ravintoloitsijana ja hän oli Birger Carlstedtin äiti. Kahvilan sisustus oli sen ajan Helsingissä ja Suomessa sensaatiomaisen moderni.

Kahvila sai aikoinaan erittäin hyvän vastaanoton mutta kieltolain aikaisessa Suomessa se ei menestynyt joten valitettavasti kahvila lopetti toimintansa ja katosi. Kahvilasta "joka oli tuulahdus Pariisista" on jäljellä vain Carlstedtin guassisuunnitelmia ja valokuvia. Kahvilan yhteydessä oli myös Venäläinen kabinetti (vasen alakuva), joka on toteutettu näyttelyyyn lisätyn todellisuuden tekniikalla.


Kultaisen kissan -kahvilan lattiamaalausta pidetään Suomen taidehistoriassa yhtenä ensimmäisistä konstruktivistisista taideteoksista ja sisustusta yhtenä ensimmäisistä funktionalistisista kohteista. Sisustus edustaa bauhauslaisuutta, jossa käyttötarkoitus ja lavastukselliset elementit yhdistyvät. Tämä oli alkua Carlstedtin kuvataiteilijan uralle sekä myös myöhemmin alkaneelle teatterilavastuksen ajalle.


Olen viimeksi käynyt Amos Rexissä museon avajaispäivänä jolloin teamLab -näyttelyssä tässä näyttelytilassa oli ihan erilainen tunnelma. Ihmettelin katon jänniä valkoisia "palloja" joihin en silloin edes osannut kiinnittää huomiota. Edelleen olen sitä mieltä, että Amos Rex on WOW-arkkitehtuuria parhaimmillaan! Vähän harmitti kun huomasin, että tänään 9.tammikuuta olisi ollut kuraattorikierros Amos Rexissä ja itse näyttelystä olisi ihan varmasti saanut vielä enemmän irti.

Birger Carlstedt, Harlekiini 1938, öljy kankaalle / Sirkus 1937, öljy kankaalle

Sirkus puhutteli modernismin taiteilijoita ja näyttelyssä onkin esillä Birger Carlstedtin kolme erilaista hänen sirkusaiheista tauluaan. Taiteilijoita kiehtoi sirkukseen liittyvä dramaattisuus ja värikkyys. Töistä minua miellyttää eniten Sirkus ja sen "punaiset upeat sävyt".

Birger Carlstedt, Eläintenkesyttäjä ja tiikereitä 1938. öljy kankaalle 

Birger Carlstedt oli lapsuudesta saakka viettänyt kesiä Espoon Matinkylän Nokkalassa, jonka huvilaidylli näkyy mm. tässä Picnic -maalauksessa. Näyttelyssä kerrotaan, että inspiraatio tauluun olisi saatu ranskalaisen Èdouard Monet'n tunnetusta teoksesta Aamiainen nurmikolla.

Amos Rexin esittelyteksteissä mainittiin myös arkkitehti Lars Sonckin Amanda Carstedtille piirtämästä "Villa Carlstedtistä" ja Birger Carlstedtin funkkistyylisestä "Villa Fyrenäsistä", jotka molemmat löytyvät vielä Nokkalasta. Otan tavoitteeksi nähdä nämä rakennukset jossain vaiheessa. Nokkalan Majakka on tuttu paikka joten sinne täytyy tehdä taas kahvitteluretki. Nokkalassa on siis muutakin nähtävää kuin "se minkki".

Birger Carlstedt, Picnic 1934, öljy kankaalle

Birger Carlstedt, Asetelma 1934, öljy kankaalle

Birger Carlstedtin taulujen värikkyys puhutteli ja piristi kummasti harmaana sadepäivänä. Jopa kellarissa itäneet perunat sinisen emaliämpärin kera näyttivät äärimmäisen kauniilta. Carlstedtin tauluissa on hyvin arkisia aiheita kuten vihanneksia, kukkasia ja taulussa "Köksä" keittäjä leikkaamassa kinkkua. 


Birger Carlstedt, Perunakellari 1945, öljy kankaalle

Birger Carlstedt matkusti Pariisista Pohjois-Afrikkaan Marokkoon vuonna 1938. Marokko oli Algerian ohella yksi Ranskan alusmaista ja sinne tehtiin turistimatkoja. Carlstedt rahoitti matkansa kirjoittamalla Hufvudstadsbladetiin. Parin kuukauden matkasta syntyikin 100 luonnosta ja toistakymmentä värikästä öljyvärimaalausta myöhemmin. 

Birger Carlstedt Marokkolainen 1938, öljy kankaalle / Nainen vihreässä 1938, öljy kankaalle

Birger Carlstedt, Kaivolla 1939, öljy kankaalle

Birger Carlstedt, Uponnut katedraali 1949, öljy kovalevylle

1940-luvulla Birger Carlstedtin maalauksissa alkaa näkyä paluuta abstraktiin esitystapaan. Vuotta 1950 on pidetty jakajana esittävän ja abstraktin kauden välillä. Tälle ajalle ajoittuu maalaus Uponnut katedraali. Maalauksen nimi viittaa Claude Debussyn samannimiseen sävellykseen La Cathedrale Engloutie, joka puolestaan perustuu bretagnelaiseen legendaan Ys-kaupungin vajoamisesta mereen. 


Amos Rexin yhden salin seinällä on valtava ja erittäin vaikuttava Birger Carlstedtin Aamusta iltaan -maalauksen projisointi. Vuonna 1949 Carlstedt tekee seinämaalauksen A. Ahlström Oy:n tehtaan Kauttuan tehtaan ruokasaliin. Alkuperäinen teos on 12,5 m pitkä ja 2,5 m korkea - projisoitu teos on vähän pienempi. Teos kuvaa vuorokauden kiertoa ja ihmisiä viettämässä aikaa rentoutuen. Teoksen esittävä aihe on tyylitelty kubistisella tavalla.

Esillä on myös Birger Carlstedtin tekemiä luonnoksia aiheesta. Allaolevassa valokuvassa ylin on "luonnos" ja alempi "varhainen luonnos". Työ on erittäin vaikuttava ja olisin voinut seisoa sen edessä vain katsellen. Halusin valita myös osan siitä tuonne postauksen otsikkokuvaksi. Kubistisessa tyylissä on jotain todella kiehtovaa!



Birger Carlstedt oli taiteilijana äärimmäisen monialainen. Hänen tuotantoonsa kuuluu maalausten lisäksi myös muotoilua, puvustusta, lavastusta ja sisustukseen liittyviä teoksia. Näyttelyssä on esillä todella kauniita 1920-luvun lopulta Pariissa tehtyjä muotipiirustuksia. Myös taiteilijan maalaustarvikkeita on nähtävillä ja hänen kuuluisa "väripianonsa", jonka avulla Carlstedt tutki erilaisia väriyhdistelmiä.





Birger Carlstedtin "väripiano"

Ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen näyttely!


4 kommenttia:

  1. Ihanan värikäs näyttely. Upeita tauluja kertakaikkiaan. Ihanaa torstaita sinulle Marjo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä! Värit piristivät harmaata sadepäivää kivasti ja taide inspiroi.
      Mukavaa perjantaina Outi <3

      Poista
  2. Löysin blogisi ja liityin lukijoihin.
    Upea, mielenkiintoinen, postaus! Vau, miten intensiivisiä värejä <3 Tänä vuonna tammikuu on ollut täällä Kainuussa harmaa, pilvinen ja auringonsäteet ovat olleet vain harvojen päivien hetkellistä herkkua. Onneksi värienergiaa voi tankata tästä sinun postauksestasi!
    Hyvää viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tarja ja kiva kun liityit lukijoihin! Amos Rex on paikkana jo ihan huikea yhdistelmä vanhaa ja uutta. Tämä värikäs taide vielä elävöitti tilaa. Värit inspiroivat aina ja harmaanakin päivänä niistä saa energiaa ja väriterapiaa.
      Meillä Espoossa ei lunta ole. Pari astettava pakkasta ja aurinko paistaa. Illaksi luvattu vesisadetta.
      Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua sinulle :)

      Poista