huhtikuuta 06, 2015

Laskemassa lampaita ennen herkuttelua

Toisen pääsiäispäivän kunniaksi otettiin suunnaksi pala maaseutua Helsingissä ja Haltialan kotieläintila. Muutama muukin innokas lampolaan haluava pääsiäisenviettäjä matkasi peltoaukean halki. Ihan oli nimittäin ruuhkaksi asti autoja, fillareita, skoottereita, moottoripyöriä, lastenvaunuja, skeittilautoja ja näinpä yhden rullahiihtäjänkin. Hiihtäjä taisi kuitenkin olla kuntolenkillä koska tilalla en häntä enää tavannut. Haltialan lampola on ollut kiinni kevään karitsointiajan 1.3. - 12.4. mutta poikkeuksen muodostivat pääsiäispyhät ja nyt pääsi sitten ihastelemaan hetki sitten syntyneitä karitsoja. Voi miten herttaisia ne olivat ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥




Katsokaa tämän valkoista tupsua pään päällä - liikuttava ♥♥♥



´
Pääsiäisen kunniaksi nähtiin myös kevään ensimmäiset leskenlehdet pellonpientareella Haltialassa. Tästä se kevät selkeästi alkaa kun teiden varsille alkaa tulla keltaista :) Myös ensimmäiset sinivuokot on nähty mutta niistä lisää vähän myöhemmin ja sinivuokko bongauksesta.


Ja sitten taas syötiin toisen pääsiäispäivän kunniaksi kanafilepihvejä mustapekkajuustolla kuorrutettuna ja bataatti-feta-sipuli-granaattiomena salaatin kera. Vähän kevyempi pääsiäisateria eiliseen verrattuna. Itse asiassa istuessani kampaajalla muutamia viikkoja sitten luin MN Sport lehteä ja bongasin sieltä reseptin, jota tuli nyt sitten kokeiltua pääsiäisen kunniaksi.


Bataattisalaatti uunin kautta

450 g bataattia
1 tl öljyä
ripaus suolaa
4-5 kierrosta mustapippuriamyllystä
1 keskikokoinen punasipuli
1 rkl vaaleaa balsamicoa (itse käytin tummaa kun vaalea loppu)
0,5 tl sokeria
3 kourallista vuonankaalia ja babypinaattia tai niiden sekoitusta
(itse käytin tilalla rucolaa kun sitä oli jäänyt eiliseltä)
150 g fetaa

1. Kuori bataatti, leikkaa ohuiksi kiekoiksi tai kuutioiksi ja asettele leivinpaperoidulle uunipellille.

2. Kääntele bataattien sekaan öljy, suola ja mustapippurirouhe. Paahda uunin keskitasolla 225 asteessa noin 15-20 minuuttia tai kunnes bataatit ovat pehmenneet.

3. Kuori ja leikkaa sipuli ohuiksi kiekoiksi. Lisää päälle balsamico sekä sokeri ja jätä maustumaan kunnes bataatti on kypsyy uunista.

4. Kun bataatti on jäähtynyt laita sitä vuoan pohjalle ja päälle sipulikiekkoja sekä fetakuutioita. Lisää myös vihreät (vuonankaali / babypinaatti) ja itse käytin siis rucolaa. Maustoin oman salaattini granaattiomenalla koska paahdettuja pinja- tai auringonkukan siemeniä en halunnut käyttää ja minulla oli jääkaapissa granaattiomena.






Jälkiruuaksi oli sitten perinteistä mämmiä kermavaahdon ja kaffen kera. Pidän mämmistä vaikka se kieltämättä näyttää vähän erikoiselta. Tänä vuonna ostin ensimmäistä kertaa kouvolalaisen Hoviruoka Oy:n ihanaa juoksevaa mämmiä. Kohta on tämä pääsiäinen ohi eikä sitä sulka-muna-kranssia ole vieläkään löytynyt. Myöskään rairuohoni ei kasvanut toivotulla tavalla joten tämä pääsiäinen meni ilman sitä mutta ei haittaa. En millään malttaisi vielä huomenna korjata pääsiäistä pois....voisikohan sitä vähän venyttää kuten jouluakin loppiaiseen.... :)











huhtikuuta 05, 2015

Pääsiäissunnuntai perhepiirissä

Tänään nautimme ihan perhepiirissä omien vanhempieni luona ensimmäisen pääsiäispäivän lounasta. Alkuruuaksi oli erilaisia mätejä smetanan ja sipulin kera, kylmäsavustettua lohta, täytettyjä kanamunan puolikkaita, vihersalaattia, katkarapuja sekä keitettyjä perunoita. Olin ajatellut tehdä niitä Lumon blogissa esiteltyjä munia, mutta sitten mietin ettei ainakaan veljentyttöni varmaan pitäisi niistä joten palasin tähän perinteisempään malliin. Lumon pestomunanpuolikkaita aion kyllä kokeilla sillä vaikuttivat niin herkullisilta. 

Häärätessäni vanhempieni keittiössä minulla oli ylläni ihana retroesiliina. Tämä on sellainen vyötärölle kietaistava malli ja hurmaavasta kankaasta ja mikä parasta se sopi niin hyvin keltaisiin pääsiäiskynsiini. Esiliinaa pitäisi muistaa kotonakin käyttää niin vaatteissa ei aina olisi jotain roiskeita ruuanlaiton jäljiltä...myönnän olevani vähän laiska essun kanssa mutta tänään oli päälläni keltainen silkkitunika joten päätin hieman varoa sitä kokkaillessa.




Tämä pääsiäiskoriste muuten on edesmenneen isoäitini ideasta aikoinaan syntynyt. Kuvan muorin sekä itselläni olevan vastaavan koristeen on oma äitini tehnyt isoäidin mallien mukaan. Pääsiäismuorin runkona on vaaleanpunaista, ohutta superlonia kietaistuna kartioksi. Muorin pääosa on saatu aikaan laittamalla kaulan ympärille narua, joka jää sitten huivin alle piiloon. Pääsiäismuorin silmät, suu ja nenä ovat nuppineuloja ja hiukset purettua pakettinarua. Mekko on tehty isoäidin vanhoista vahakankaan mallipaloista. Myös muoreissa käytetty superlon on isoäidin jäämistöistä. 

Pääsiäismuorille voi sitten lisätä rekvisiittaa mielensä mukaan. Tällä muorilla on cocktail sateenvarjo mukana toimittamassa luudan virkaa näin pääsiäisenä. Omalla muorillani on iso kukkanen kuivissaan. Hauska idea isoäidiltä ja kiva, että perinne on säilynyt meillä ♥♥




Kirjoittelin muutamia päiviä sitten Wetterhoffin bloggauksessa vanhoista käsitöistä ja siitä kuinka ihailen niitä. Pääsiäispöydässämme oli tämä ihana käsinkirjottu vanha pöytäliina. Silläkin uhalla, että siihen putoaa jotain ruokailun yhteydessä otimme sen esille. Kyllä vanhat käsityönä tehdyt kodintekstiilit ovat kauniita ja nostavat juhlakattauksen ihan erilaiselle tasolle.




Pääruuan oli valmistanut veljeni ja saimme uunissa pitkään haudutettuja lampaanreisiä sipulin ja mausteiden kera. Itsehän en koskaan ole ollut mikään lampaan ystävä mutta totta kai maistoin tätä ja pidin sen mausta. Liha oli ihanan mureaa vaikka kokin mielestä hän oli pitänyt sitä liian vähän aikaa uunissa. Ehkä opin vähitellen syömään myös lammasta ainakin näin pääsiäisenä. Toivotaan....



Vanhemmilla on muuten valtaisa nippu virpomisvitsoja säästettynä. Osa niistä taitaa olla peräti meidän tekemiä veljeni kanssa mutta kummityttöni, veljeni tytön oksia on suurin osa. Ehkäpä meidän virpomisvitsat ovat jo hajonneet ajan saatossa ja näiden säilyttäminen aina seuraavaan pääsiäiseen on hieman haastavaa. Olen itse yrittänyt kietoa saamiani oksia erilaisiin "kukkabuketteihin" jotta säästyisivät edes joten kuten ehjinä seuraavaan pääsiäiseen.


Jälkiruuaksi sitten kahviteltiin ja syötiin sitä perinteistä rahkapiirakkaa tai piimäpiirakkaa kuten meillä sitä on aina kotona kutsuttu. Laiska emäntä ei taaskaan tehnyt sitä pullataikinaan vaan perinteisellä piirakkapohjalla mentiin. Rahkaseokseeni tulle aineksia seuraavasti 2dl maitorahkaa, 2dl kermaa, 1 kananmuna, 2dl sokeria ja vaniljasokeria maun mukaan. Eilen tein kolme rahkapiirakkaa joten tuplasin em. annoksen. Riippuu toki siitä kuinka paljon rahkaa haluaa piirakkansa päälle laittaa mutta minusta sitä voi olla ihan reilusti. Resepti on äitini peruja ja meillähän ei siis laiteta niitä rusinoita enkä ole tottunut niitä tässä piirakassa siis syömään.  



Tämän pääsiäisen parhaimmiksi pääsiäismuniksi äänestettiin tänään nämä Fazerin Pupuneidin hedelmärakeet meidän lounaan jälkeen. Veljentyttö metsästi pääsiäismunia ympäri vanhempieni kotia löytäen lopulta sen viimeisenkin, joka oli piilotettu icecooleriin :) Tosin kummitäti joutui ihan pikkaisen vihjailemaan paikasta. Pääsiäismunat avataan ja lelut kootaan mutta kummityttö ei välitä itse suklaasta joten kuoret jäävät sitten muiden syötäväksi.


Mukava pääsiäispäivä.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


huhtikuuta 04, 2015

Lankalauantain kunniaksi purilaista

Tänään on lankalauantai eli hiljainen lauantai. Nämä vanhat suomalaiset pääsiäisviikon nimet ovat kyllä melko kummallisia ja muistan kuinka isoäitini on niitä minulle joskus opettanut. Päivän nimiä ymmärtää paremmin sitä taustaa vasten, että aiemmin pääsiäisviikkoa vietettiin rauhan ja levon aikana. Silloin ei saanut tehdä työtä eikä missään tapauksessa ollut lupa metelöidä, etteivät hyvät haltijat vain lähtisi talosta. Kristilliseen pääsiäisperinteeseen on siis sekoittunut myös paljon pakanallisia uskomuksia, joista tähän päivään saakka ovat säilyneet pääsiäisnoidat, -trullit ja -kokot.


Palmusunnuntain jälkeinen maanantai on malkamaanantai, jolloin historian tunnetuin kukko kiekuu ja Pietari kieltää kolmasti. Tikkutiistaina on entisaikoina vuoltu sytykkeitä ja niiden polttamisen on uskottu tuovan onnea. Kellokeskiviikkona on lehmien kaulaan ripustettu kellot. Kiirastorstai tai puhdistustorstai on raamatun ja kansanperinteen mukaan ollut ihan erilainen. Kiira on kansanperimän mukaan ollut pihapiirissä asuva ilkeä olio, jota on yritetty karkottaa kun raamatussa puhutaan ripittäytymisestä ja jalkojen pesemisestä viimeisen kerran. Pitkäperjantai muistuttaa Golgatan tapahtumista ja se on ollut vuoden vakavin päivä. 

Lankalauantaina on ollut tapana ennen pestä ja värjätä talven aikana kehrätyt langat. Kansanperinteen mukaan lankalauantaina ovat liikkeellä kaikki pahat henget ja noidat, joten pääsiäiskokkoja on poltettu henkien karkottamiseksi. Pääsiäiskokkoja taidetaan vieläkin polttaa ainakin Pohjanmaalla. Sukkasunnuntai päättää pääsiäisviikon ja silloin syödään mämmiä, joka on meidän "happamatonta leipää".

Jännää miten uskomukset ja uskonto on sekoittuneet päivissä.



Koska en ole kehrännyt lankoja tänäkään talvella enkä myöskään ole ajatellut polttaa pääsiäiskokkoa tuossa pihamaallamme lähdimme syömään Hietalahden Kauppahalliin. Tätä suunniteltiin jo viikko sitten mutta hassut yhteensattumat siirsivät ruokailua. Kauppahalli oli melko tyhjä koska varmasti osa kauppiaista vietti ansaittua vapaalauantaita. Mutta Lihakauppa Roslund Köttaffär on ihan tupaten täynnä kuten joka kerta kun olen käynyt siellä. 

Tänään oli liikkeellä myös paljon turisteja ja japanilaiset kuvasivat kamerat ja kännykät räpsyen kokkeja puuhissaan. Pakko myöntää, että otinhan minäkin kuvia! Yritin vain olla vähän vähemmän huomiota herättävä enkä roikkua keittiön puolella. Kaikki pöydät olivat täynnä joten asetuimme tiskille suoraan näiden kokkien nenän alle pystypaikoille, joissa voi istua jakkaroilla. Päätös listalta oli yksimielinen Rosburger.



Rosburgerissa on jauhettua naudanlihaa (lihaa muuten jauhetaan siinä lihakaupan puolella) ja rapeaa pekonia. Pihvi oli paistettu mediumiksi mutta sen varmaan saisi welldone jos pyytäisi erikseen. Ihanan rapea sämpylä on hyvän lihan lisäksi osa makunautintoa. Tämä sämpylä ei ollut sellainen littuinen vakuumiin tyhjiöpakattu versio vaan sämpylä, jonka kuori mureni leikatessa. Nälkä myös kasvoi sopivasti siinä odottaessa kun näimme valmiita burgereita edessämme valmistumassa. Vuoden kypsytetty cheddarjuusto pihvin kera oli myös suussa sulava. Jätin tällä kertaa ranskalaiset ottamatta ja söin oman Rosburgerini vain lisäkesalaatin ja coleslaw, kaalisalaatin kera. MUMS!


Roslundin listalla näytti olevan myös nyhtöpossua ja riistahampurilaista mutta olisikohan sittenkin Rosburger ollut ostetuin annos meidän ruokailumme ajan. Lihakaupassa pistäytyi siinä syödessämme maailmankuulu suomalainen kapellimestari hakemassa lihaa omaa pääsiäispöytäänsä ja vaihtaen tuttavallisesti muutaman sanan kauppiaiden kanssa eilisestä Turun kirkon Matteus-passiosta. Istuimme itse vierekkäin jakkaroilla entisen puoluejohtajan/ministerin ja hänen puolisonsa kanssa odotellen omia hampurilaisiamme. Melkoinen julkkiskuhina siis tänäänkin Hietalahden Kauppahallissa. Perinteisen Roslundin lihakaupan maine on kiirinyt laajalle ja tavoittanut hyvin myös nuoremman polven nykyään. Rosburger tuli muuten toiseksi Hesarin taannoisessa purilaistestissä. Muistan aina kuinka isoäiti sanoi, että "Hyvää lihaa saa vain Roslundilta Kauppahallista!" ja sieltä todella haettiin sitten sitä kunnon lihaa.

Yllättävän täyteen tuli tästä Rosburger ateriasta ja hyvin jaksoi sen jälkeen lähteä Ikeaan mutta se onkin sitten jo ihan eri stoori... :)

Varokaa pääsiäisnoitia ja -trulleja jos uskotte niihin tänä iltana.

huhtikuuta 03, 2015

Kiirastorstain passio

Tämän pääsiäisen kolme ja puolituntinen istuminen on nyt takana ja minun elämäni kolmas Matteus-passio samalla. Olen ylpeä itsestäni ja siitä, että vuosi vuodelta kehityn kuuntelemaan barokkimusiikkia ja ymmärtämään Bachin oopperamaista passiota enemmän ja enemmän. Eilen istuin ensimmäistä kertaa urkuparven ensimmäisellä rivillä. Paikka oli äärimmäisen hyvä koska näin koko näyttämön, Suomen Laulun kuoron sekä Suomalaisen Barokkiorkesterin sekä totta kai myös solistit. 

Toisaalta istuessani viime vuonna kirkkosalin neljännellä tai viidennellä rivillä näin esiintyjien kasvonilmeet, joita eilen oli mahdotonta kaukaa havaita. Urkuparven irtotuolit olivat äärimmäisen mukavat verrattuna koviin, puisiin kirkonpenkkeihin. Ongelma tällaiselle kirahvijaloilla varustetulle naiselle oli polvien kolahtaminen urkuparven reunukseen koska istuin juuri ensimmäisellä rivillä. Väliajan jälkeen osasin asettaa tuolini vähän kauemmas ja sitten helpotti.


Soile Isokoski oli estynyt ja sopraano Anna-Kristiina Kaappola oli tilalla.



Väliajalla urkuparvella kaivettiin termospullot esille ja ihana kahvintuoksu levisi ilmaan. Minä olin taas yhtä huonosti varustautunut kuin aiemminkin eli pullollinen kivennäisvettä ja siinä kaikki. Koskahan sitä oppisi keittämään itse itselleen termarikaffet mukaan? Ehkä ensi vuonna... Kun ei ollut sitä kaffetta ja jalkoja oli hyvä vähän vetristellä vartin tauon aikana päätin kävellä koko kirkkosalin ympäri urkuparven kautta alttarin taakse ja toista puolta takaisin. Ihan hyvä idea ja näin parikin tuttua kierrokseni aikana. Matteus-passiossa törmää aina tuttuihin. Samalla pystyi myös ottamaan enemmän kuvia kuin istuessaan ja kuunnellessaan konserttia. 





Pakko vähän murmuttaa siitä miksi ihmisten pitää kolistella konsertin aikana. Ollaan sentään kirkossa, jossa pieninkin risahdus kuuluu ihan äärimmäisen hyvin. Tai jos konsertista pitää lähteä ennen sen loppumista kannattaisi varmaan istua sellaisella paikalla, jossa ei aiheuta kanssakuulijoille ihan hirveästi häiriötä lähdöllään. En minä nyt mieltäni tästä pahoittanut mutta olin pettynyt siihen miten itsekkäästi ihmiset toimivat ja häiritsevät muiden konserttielämystä. Mur mur....ja pahoittelut jos loukkaan tällä jotain konsertissa ollutta.





Matteus-passio on hyvä tapa hiljentyä hetkeksi ja unohtaa kaikki se kiire, jota meillä kaikilla on ympärillämme ihan liikaakin päivittäin. Viettää kolme ja puolituntia istuen, kuunnellen musiikkia ja seuraten kärsimysnäytelmän kulkua kohden loppua. Huomasin eilen passiota kuunnellessani kuinka kaunista cembalon soitto on ja miten ihmeellinen on fagotin ääni. Myös kärsimysnäytelmä kulku alkaa hahmottua minulle paremmin jokaisen kerran jälkeen. Pidin Mark Wilden äänestä ja Aarne Pelkonen oli todella upean äänen lisäksi myös todella komea Jeesuksen roolissa.





Kuva Bachin alkuperäisen Matteus-passion nuoteista lainattu netistä.

Kun ihmiset lopulta purkautuvat Korkeavuorenkadulle ventovieraatkin toivottavat toisilleen Hyvää Pääsiäistä! Kaunista ja puhuttelevaa. Monille Matteus-passio on traditio ja tästä linkistä lisää siitä. Ensi vuonna sitten taas uudelleen. Kiitos Anne-Maria! 

Jään jo miettimään mitä istumapaikkaa kokeilisin seuraavaksi....