tammikuuta 31, 2025

Milavidan "Muodin huipuilla" näyttely on avoinna 16.3. asti



Tampereen Milavida museossa on huikea "Muodin huipulla" näyttely avoinna vielä 16.maaliskuuta asti. Kävin itse tutustumassa näihin upeisiin luomuksiin jo heinäkuussa, ja nyt vihdoin myös blogiin on koostettu läpileikkaus silmiä hivelevistä asuista. Milavidan näyttelyssä esitetään muotia 1770-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Vanhimmat puvut ovat 225 vuotta vanhoja mestariteoksia, joissa on lukematon määrä pieniä yksityiskohtia ja todella paljon kangasta. Näyttelyssä on esillä 30 muotipukua, jotka edustavat lukuisia tunnettuja eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia muotitaloja.  

Tampereen näyttely tarjoaa todella värikkään ja mielenkiintoisen katsauksen sekä muodin historiaan että myös suunnittelijoiden tarinoihin. Näyttely perustuu Fashion Museum in Riga -museon tuottamaan Masterpieces of Fashion -näyttelyyn. Kesällä 2019 pääsin tutustumaan muotikeräilijä Alexandre Vassiliev säätiön museoon Modes Muzejs Riiassa ja tästä pääset kurkistamaan minkälaisia 80-luvun pukuja asusteineen oli nähtävillä. Vassiliev on kerännyt kokoelmiinsa peräti 55 000 esinettä, joista 10 000 on historiallisia pukuja. Hänen nimeään kantavan säätiön palveluksessa on useita restauroitsijoita, jotka kunnostavat ostettuja pukuja ja asusteita.  


"Muoti luo uutta ja katsoo tulevaan, mutta ammentaa inspiraatiota myös menneestä." Tutkimusten mukaan muoti alkoi Euroopasta 1300-luvun puolivälin jälkeen, kun historiallisessa puvussa tapahtui muutoksia leikkauksissa, hihoissa ja koristelussa. Samaan aikaan myös yhteiskunnassa tapahtui suuria muutoksia eli ihmisiä siirtyi asumaan kaupunkeihin, jolloin syntyi myös uudenlainen yksilötietoisuus. Ensimmäisen kerran vaatteita ei käytetty myöskään loppuun vaan ne saatettiin heittää pois eli ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttui radikaalisti.  










Kuva Museo Milavida

Ranskan kuninkaallinen hovi oli suunnannäyttäjä 1770-luvulla. Juuri Ranskassa syntyi "robe à la francaise" eli säkkipuku, joka tunnettiin ympäri Eurooppaa tyylitietoisen yläluokan naisen asuna. Puvun takaosassa oli Wattenau-laskokset kuuluisan taidemaalarin mukaan nimettynä. Hameen muoto saatiin aikaan panier-nimisellä kehikolla ja muotipuvun leveys saattoi olla yli kaksi metriä! 




1840-luvun Englannista oleva hovipuku edustaa myöhäisromantiikkaa, jolloin naisihanne on hienostunut, hauras nainen. Korsetin avulla vyötärö kiristettiin kapeaksi ja olkapäät viettivät puvuissa alaspäin. Silkistä tehdyn asun pystyivät hankkimaan vain rikkaat naiset, koska se oli valmistettu käsityönä arvokkaasta kankaasta ja asun tekeminen oli todella suuritöistä. Puvussa oli koristeena jänniä rullia, jotka suurenivat helmaa kohden. Mietin mielessäni miten paljon tämä puku mahtoi painaa...?



Vasemmalla, iltapuku Ranskasta 1900-luvulta. Silkkisametista valmistettu laahuksellinen iltapuku on koristeltu helmillä, strasseilla, pitsillä, sametilla ja kirjonnalla. Puku henkii Belle époquen eli "kauniin aikakauden" ylellistä eleganssia.

Keskellä, silkkitakkia 1908 Paul Poiret. Poiret (1879-1944) oli muodin suunnannäyttäjä 1900-luvun alussa Pariisissa. Hän halusi yksinkertaistaa muotipukujen linjaa ja vapauttaa naisen korsetista. Silkkitakki on koristeltu kukka-applikaatioilla sekä nyörityksillä ja se on helmastaan epäsymmetrinen.

Oikealla, iltapuku 1906 Gustav Beer. Saksalaissyntyinen Beer (1855-1908) avasi Pariisiin 1900 muotitalon, joka tarjosi ylellisiä ja runsaita asuja Belle époquen hengessä. Iltapuvussa näkyy aikakauden ihanne eli S-silhuetti. Asua täydennettiin valtavalla hatulla ja pompadour-kampauksella. 







Vasemmalla, iltapuku 1920-luku. Maria Monaci (1880-1944) kehitti miehensä kanssa painometodin, jossa käytettiin metallipigmenttejä. Kangas painettiin käsin sapluunoita käyttäen. Silkkisamettisen iltapuvun kuviot ovat tyyliltään renessanssia.

Vasemmalla, iltapuku 1920-luvulta edustaa ihan uuttaa naisten pukeutumista. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen helma lyheni paljastaen naisen sääret. Vuosikymmenen symboli oli suora, hihaton leninki, jossa oli alas laskettu vyötärö ja todella runsas helmikirjonta. 

Oikealla, Peplos -iltapuku 1920-luku. Espanjalaissyntyinen Mariano Fortuny (1871-1949) oli muotisuunnittelija mutta myös taidemaalari, insinööri, kuvanveistäjä, valokuvaaja, lavastussuunnittelija ja keksijä. Marjapuuronpunaisen puvun inspiraationa on ollut antiikin Kreikan pylväät. Fortuny kokeili asuissaan erilaisia laskostuksia, painatustekniikoita ja värjäsi kankaita vanhojen värireseptien mukaan. 

Oikealla, iltapuku 1915 House of Worth. Charles Worth (1825-1895) perusti 1800-luvun puolivälissä kuuluisan tavaratalon Pariisiin. Tyylikäs sininen, suoralinjainen iltapuku on koristeltu metallilankapitsillä, tyllillä, helmikirjonnalla, strasseilla ja helmihapsuilla. Puvun alla oleva korsetti ei ollut enää kiristävä kuten aiemmin. 






Italialainen Emilio Schuberth (1904-1972) avasi 1938 muotiateljeen ja sai julkisuutta kun hänen pukujaan esiteltiin muotinäytöksessä yhdessä Christian Diorin rinnalla 1948. Schuberthin luomukset olivat todella ylellisen runsaita ja tähtinäyttelijättäret sekä muutkin julkkiset suosivat pukuja. Mustaa samettiasua koristavat applikoidut seppelekuviot, pitsit, strassit, paljetit ja organzakukat. 

Taustalla ranskalaisen Maggy Rouff -muotitalon naisellisen hienostunut tanssiaispuku 1950-luvulta. Tanssiaispuvuissa näkyi Christian Diorin lanseeraama New York Look -siluetti, jossa oli kapea vyötärö ja leveähelma.














Muoti muuttui 1960- ja 70-luvuilla kun katumuodin vaikutus alkoi näkyä yhä enemmän myös suunnittelijoiden luomuksissa. Myös hippikulttuuri vaikutti paljon siihen miten pukeuduttiin. Giorgio di Sant Angelon (1933-1989) suunnittelema silkkipuku on hyvä esimerkki couture-vaatteesta, jossa hippikulttuuri näkyi tilkkutekniikkana. Myös puvun kanssa käytetyt korut tukevat hippiaatetta. 

Keskellä Christobal Balenciaga Eizaguirren (1895-1972) brokadikankainen iltapuku, joka on valmistettu kietaisumekon tyyliin ja siinä yhdistyvät vanhat käsityöperinteet uusiin materiaaleihin. 


Rudi Gernreichin (1922-1985) takkimekossa vuodelta 1965 oli uusia synteettisiä materiaaleja. Kirjottu vinyylipuku koostuu hihattomasta minimekosta ja pelleriinistä eli hartiapukineesta. Tämä erikoinen asu painaa peräti 6 kiloa! 












Vasemmalla, iltapuku 1985. Englantilainen muotisuunnittelija Sandra Rhodes (s.1940) on suunnitellut silkkisifongista cocktailasun, joka on kuulunut osana hänen India revisited -mallistoaan. Rhodesilla oli myös räväkämpi puoli, joka toi hänen asuihinsa mukaan punk-estetiikkaa.

Keskellä, iltapuku 1985. Kanadalainen Arnold Scaasi (1930-2015) nousi kuuluisuuteen jo 1900-luvun puolivälissä ja koki uuden kukoistuksen 1980-luvulla, jolloin hänen ylelliset asunsa saavuttivat menestystä New Yorkin seurapiireissä. 

Oikealla, iltapuku 1970-luvulta. Amerikkalainen Roy Halston (1932-1990) perusti 1970-luvulla oman muotitalon, joka suunnitteli pelkistetyn tyylikkäitä asuja hippimuodin jälkeen. Turkoosiin kauniisti laskeutuvaan sifonkipukuun kuuluu kietaisumekko ja viitta. 80-luvun puvuissa muodissa olivat kirkkaat värit ja hyvin voimakkaat volyymit kankaan käytössä. Iltapuvussa on ylellistä samettia, muhkeat tylli- ja kukkakoristeet.

Kuva Museo Milavida

Alexander McQueeen (1969-2010) iltapuku vuodelta 2002 on tehty sinisistä ja violeteista silkkikaitaleista ja hän teki sen ollessaan 33-vuotias. Puku suunniteltiin kun McQueen toimi Givechy-muotitalon pääsuunnittelijana. Äärimmäisen kaunis puku ja värikäs puku, jota ihailin aivan haltioituneena todella pitkään Milavidassa. 




Vasemmalla, farkkupuku 1992 Gaultier Jeans. Alun perin Ranskan Nimesissa 1600-luvulla kudottu äärimmäisen kestävä twill-kangas on meidän tunteman denim-kankaan perusta. Entinen työvaatekangas kulkeutui myöhemmin Yhdysvaltoihin ja siitä alettiin puhua meidän kaikkien tuntemana farkkukankaana. Gaultierin farkkupukuun kasvot on kudottu jacquard-tekniikalla.  

Oikealla, korsettipuku 1990-luvun alusta. Jean-Paul Gaultier (s. 1952) on ranskalainen suunnittelija, jota on kutsuttu myös nimellä "enfant terrible" eli muodin kauhukakara, joka kyseenalaisti pukeutumisen normeja. 1980-luvulla alusvaatteiden käyttö päällysvaatteina nousi muoti-ilmiöksi.








Madonna toimi hyvänä suunnannäyttäjänä tässä ilmiössä esiintyessään Gaultierin asuissa.  












Japanilainen Issey Miyake (1938-2022) oli alun perin koulutukseltaan graafinen suunnittelija. Hän muutti Pariisiin jo 1965 ja opiskeli siellä muotisuunnittelijaksi. Miyaken asuissa näkyy japanilaisuus ja samuraiasut. Hänen vaatteistaan tulee mieleen origamit eli paperista taiteltuna tehdyt hahmot. Iltapuku on tehty polyesteristä ja se on muunneltavissa useilla eri tavoilla.


Kuva Museo Milavida

Milavidan alakerrassa on nähtävillä myös näyttelijä Alman Pöystin päällä Golden Globe -gaalassa nähty upea punainen ja runsas iltapuku, jonka suunnitteli Anne-Mari Pihkala. Puku löytyy ensimmäisestä kerroksesta eli itse näyttelyn ulkopuolelta. Minä olin pää niin pyörällä kaikesta siitä kauneudesta, jota olin nähnyt itse "Muodin huipulla" -näyttelystä, että unohdin aivan totaalisesti valokuvata tämän upean puvun. Vasen valokuva on lainattu Milavidan sivuilta ja toinen Ylen sivuilta. 

Museo Milavida löytyy Näsilinnasta Tampereella osoitteesta Milavidanrinne 8. Museokortti kohde. Museo on suljettu perinteisesti maanantaisin ja muina päivinä se on avoinna 11-18. Muodin huipulla -näyttelyyn voi osallistua myös yleisöopastuksiin

Tästä voit kurkistaa muihin Milavidassa jo olleisiin muotia käsitteleviin näyttelyihin, joissa olen vuosien varrella vieraillut. Milavida on yksi suosikkimuseoni Tampereella.  














8 kommenttia:

  1. Oi vitsit, miten hengästyttävän upeita pukuja! <3 Todella kauniita ja taidokkaasti tehtyjä kokonaisuuksia. Muoti kiertää aika paljon vuosien mittaan, mutta on mielenkiintoista pohtia millaisia asuja ja pukuja tältä päivältä päätyisi joskus vastaavaan näyttelyyn. Toivottavasti ainakin joitain, vaikka suurin osa vaatteista tehdäänkin entistä nopeammin, pienemmällä vaivalla ja halvemmista materiaaleista. Kaikesta ei pitäisi säästää, laatu maksaa aina itsensä takaisin ja se toisaalta myös kertoo kehityksestä, sekä ajankohdastaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttely oli kyllä todella upea! Vanhimmissa puvuissa sieltä yli 200 vuoden takaa on ollut ihan hurjasti työtä ja kaikki on todella tehty käsin. Se on totta, että muoti kyllä kiertää mutta toisaalta taas naisten vaatetus on paljon käytännöllisempää ja "keveämpää" kun vaikka 1800-luvulla kun kangasta puvussa kehikkoineen oli ihan älyttömästi. Myös se, että meidät naiset vapautettiin korsetista oli kyllä helpottavaa. En voisi kuvitella, että itse laittaisin korsetin! Olen samaa mieltä kanssasi, että ns. kertakäyttömuodista pitäisi päästä eroon ja panostaa laatuun, kestävyyteen ja luonnonmateriaaleihin.

      Poista
  2. Kyllä on todella tyylikkäitä juhlapukuja. Ihailen asujen taidokasta käsityötä. Ennen osattiin tehdä tyylikästä. Konsertista luopuminen oli varmasti juhlaa kun sai hengittää puvussa normaalisti. Sinikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttelyn iltapuvut olivat todella kauniita ja äärimmäisen taitavasti tehtyjä. Käsityön jälki näkyi ja tyyli totta kai myös. En minäkään olisi halunnut käyttää korsettia ja kuristaa itseäni sillä.

      Poista
  3. Todella hyvä postaus tuosta näyttelystä 👍 siinä tuli minullekin uutta vaikka kävin näyttelyn katsomassa.

    Minusta nykyajan muotoilevat alusvaatteet ovat kuin korsetit. Kerran sorruin sellaiseen kaverini suosituksesta. Jäi kertakokeiluksi 😆 ehkä jos olisi joku viilentävä materiaali niin saattaisi antaa uuden mahdollisuuden

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rva Kepponen ♥ Muistankin sinun käyneen Milavidassa katsomassa pukuja. Odotan jo innolla "Bravissimo! – pukuloistoa Rooman oopperasta" näyttelyä, joka avautuu huhtikuussa. Esillä tulee olemaan peräti 38 pukua sadan vuoden ajalta.

      Olen itse käyttänyt jotain muotoilevia alusvaatteita mutta ne ovat kyllä aika hiostavia mielestäni. En ehkä ihan vertaisi niitä korsettiin mutta oloni ei ollut mukava koska muotoilevat eivät juurikaa hengitä.

      Poista
  4. Oi että on upeita pukuja esillä. Kauniita yksityiskohtia niissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä kanssasi. Ihailin taitavia leikkauksia sekä mielikuvituksellisia muotoja puvuissa sekä myös materiaalien käyttöä.

      Poista