elokuuta 06, 2021

Jokioisten Museorautatie ja Veturimuseo on avoinna vielä elokuussa ja 11.syyskuuta

 





Jokioisen Museorautatie ja Veturimuseo on oivallinen paikka vierailla nyt elokuussa. Vaikka koulut alkavat ensi viikolla ja moni meistä on jo palannut työpaikalleen kesähän jatkuu vielä. Aurinko ja helteetkin ovat taas palanneet iloksemme. Mikä olisi mukavampi tapa viettää kesälauantaita kuin kokea kiireetön junamatka menneisyyteen. Astua Minkiön historialliselta asemalta kapearaide junaan, jota vetää aito höyryveturi ja matkata Suomen ainoalla nykypäiviin säilyneellä kapearaiteisella rautatiellä kokien jotain ainutlaatuista.





Alun perin tämä kapearaide rautatie yhdisti Humppilan ja Forssan. Museojunan vauhti ei päätä huimaa eli 35 km/h kuljetaan tällä radalla verkkaisesti kun ei ole kiirettä mihinkään. Katsellaan maisemia ja fiilistellä vanhoissa puisissa junavaunuissa. Huomenna 7.elokuuta on muuten ensimmäinen mahdollisuus hypätä historiajunan kyytiin ja elokuun ajan voi kokea tämän historiallisen elämyksen. Junamatkan jälkeen voi nauttia vaikka kahvit ja pullat asemanrakennuksen isolla terassilla. Syyskuun 11.päivänä tehdään tunnelmallinen viimeinen syysajo, jossa vaunujen kamiinoissa hehkuu lämmin tuli matkan ajan. 



Jokioisten Museorautatie on osa vuosina 1898-1974 toiminutta Jokioisten rautatietä. Tämä museorautatie on 14,2 kilometriä pitkä ja kulkee siis Jokioisten ja Humppilan välillä, joista löytyy asemarakennukset. Minkiön asemarakennus seisoo edelleen samalla paikalla, johon se rakennettiin samaan aikaan 1898 uuden rautatien kanssa. Paikkakuntalaiset kutsuivat junan liikennepaikkaa kuitenkin Kiipun laituriksi, joka olikin päivittäisessä henkilöliikennekäytössä 53 vuoden ajan (1898-1951). 



Lippuja Minkiöllä aloitettiin myydä vasta 1930-luvun puolivälissä jolloin myös avattiin asemalle postipysäkki. Kun vuonna 1954 matkustajaliikenne loppui suljettiin myös postipysäkki. Tavaraliikenne kulki vielä aina vuoteen 1974 näillä kiskoilla ennen kuin sekin lopulta ajettiin alas. Kun viimeinen höyryveturi nro 4:n vetämä juna Humppilasta Forssaan ajoi 29.maaliskuuta oli veturin vesitankkeihin kirjoitettu "OHI ON" -tekstit. Yksi aikakausi päättyi kun säännöllinen junaliikenne lakkasi. 



Kun liikennöinti päättyi Humppilan ja Forssan välillä rautatietäkin kiskoineen ehdittiin jo purkaa surutta pois. Vuonna 1974 oli rautatietä purettu jo 7 kilometrin osuus Forssasta Jokioisten asemalla. Seuraavana vuonna hävisi 8 kilometrin matkalta rataa Minkiöstä Humppilaan. Jäljelle jäänneistä kuudesta kilometristä rataa aloitettiin ostoneuvottelu. Lopulta 1978 Jokioisten Museorautatie Oy osti Minkiö-Jokioinen rataosuuden maa-alueineen ja rakennuksineen. 



Kesällä 1978 käynnistyi myös vihdoin museojunaliikenne Minkiön ja Jokioisten välillä. Vuonna 1994 oli uudelleen rakennettu 8 kilometrin jo kertaalleen purettu rataosuus rakennettu uudelleen joten myös jatkossa voitiin matka junalla myös Humppilaan saakka. Lisää radan historiasta voit lukea tästä






Jokioisten Museorautatiellä on Humppilan, Minkiön ja Jokioisten asemat. Lisäksi rataosuudella on seitsemän seisaketta eli paikkaa jos juna pysähtyy - Kermala, Palomäki, Santavaihde, Vuorela, Salminen, Raemäki ja Kirkkotie. Seisakkeilla jätetään tai otetaan kyytiin matkustajia mutta muuten paikka on junan pysähdystä varten ilman mitään asemarakennusta.  



Museorautatien yhteydessä oleva Veturimuseo on myös äärimmäisen mielenkiintoinen.  Hallirakennuksesta Minkiön asemaa vastapäätä löytyvät ne viisi upeaa höyryveturia jotka vetävät museojunaa silloin kun se liikkuu. Sieltä löytyy hauskoilla nimillä varustettuja vetureita. Jokaisesta veturista kerrotaan historian lisäksi tarkat mittatiedot ja muuta tekniset ominaisuudet museon sivuilla.

Höyryveturi nro 1 H.K. Porter "Iso pässi"

Höyryveturi nro 6 "Helga"

Höyryveturi nro 5 "Sohvi"

Höyryveturi nro 5 "Orion"

Höyryveturi nro 4 "Tubize"






Hallirakennuksessa on myös höyryveturien lisäksi moottoreilla varustettuja vetureita kahdeksan kappaletta, jotka kaikki ovat ajokuntoisia. Näillä vetureilla hoidetaan kaikki työjunaliikenne eli niitä käytetään ratatyöjunien vedossa sekä vaihtotöissä eli höyryvetureiden ja vaunujen järjestelyssä ratapihoilla.







Sekä ratapihalla että myös veturihallissa oli ihania resiinoita, joita voi vuokrata ja tehdä retken oman ryhmän kanssa. Jos resiina ei ole sinulle tuttu niin se ihmisvoimin kiskoilla liikkuva ajopeli, jota siis ihmisvoimin "pumpataan liikkeelle". Resiinoita käytettiin ennen radan kunnossapidossa. Nykyään kun liikenne on äärimmäisen nopeaa on resiina vähän turhan raskas ja kömpelö kulkuneuvo siirtää pois radalta kun juna lähestyy. Jokioisten Museorautatiellä tästä ei ole pelkoa joten pumppuresiinalla voi turvallisesti matkata ja käydä vaikka välillä syömässä eväitä taukopaikoilla kun liikkuu radalla. 







Minusta on todella upeaa, että meiltä Suomesta löytyy tällainen museorautatie, joka kertoo suomalaisen junaliikenteen historiasta. Itselleni heräsi muistoja lapsuudesta isovanhempien kesämökiltä Vihdin Otalammelta. Minun lapsuudessani vielä mökkipalstalta näki Hanko-Hyvinkää rautatien siellä liikkuvat junat. Nyt kun alueelle on noussut ympärivuotista asutusta on maisema muuttunut ihan erilaiseksi eikä puuston takia rataa edes näe. Otalammen rataliikenne paikkakin lopetettiin jo 2009. 

Muistan joskus pikkutyttönä nähneeni myös Hanko-Hyvinkää junaradalla höyryvoimaa puhkuvan höyryveturi viemässä pitkää letkaa junavaunuja perässään. Tuo em. yksityinen rataosuus otettiin käyttöön jo 1873 ja sinne rakennettiin 1898-1899 Otalammen asema, jota vielä laajennettiin 1908. Museovirasto onkin määritellyt lähes muuttumattomana säilyneen asemarakennuksen ympäristöineen valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Tätä paikkaa pitää mennä jossain vaiheessa kuvailemaan ja tehdä siitä ihan oma postaus. 

Elokuussa kannattaa ottaa suunnaksi Jokioisten Museorautatie mutta ennen junamatkalle menoa toki tarkistaa, että juna todella liikkuu elokuun lauantaisin. "Junissa on kaksi katettua ja kaksi täysin avointa kesävaunua, joten matkustamaan pääsee raikkaassa ulkoilmassa. Myös tavallisia umpinaisia matkustajavaunuja on mukana ja istumapaikoissa noudatetaan turvavälejä." 





10 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Eikö olekin :) Nämä paikka soveltuu hyvin eri ikäisille ja varmasti junamatka on elämyksellinen olit sitten 5 tai 50 vuotta. Moni kun ei ole elinaikanaan edes nähnyt höyryveturia. Myös resiina voi olla ihan vieras juttu. Mukavaa sunnuntaita sinulle :)

      Poista
  2. Onpa upea paikka. Muistan hyvin miten ensimmäistä kertaa pikkuisena tyttösenä näin höyryveturin, minusta ne oli aina niitä aitoja ja oikeita junia :)
    Kivaa lauantaita sinulle Marjo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle tuli täällä hyvin voimakkaasti mieleen muistoja sieltä lapsuudesta niistä höyryvetureista, joita silloin näin. Ehdottomasti haluan myös mennä matkustamaan tämän museojunan kyytiin. Jos tänä kesänä en enää ehdi niin sitten ensi kesänä. Nykyään junat ovat niin erilaisia ja jotenkin paljon "kliinisempiä". Myös tuollainen resiinan vuokraus ja sillä ajelu kiinnostaa kovasti.
      Mukavaa sunnuntaita Outi <3

      Poista
  3. Aivan upeat kuvat! 💗💭 Ehdottomasti haluaisin päästä tuonne syysajolle!

    Joko odotat syksyn saapumista ja pimeneviä iltoja? Fiilistelyä kynttilöiden & tunnelmavalojen kanssa? 🤍

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jasu <3 Syysajo voisi olla kiva kokemus.
      Itse asiassa olen ikuinen "kesän venyttäjä" eli en siis odota syksyä ollenkaan. Toivoisin kesän jatkuvan mahdollisimman pitkään. Kynttilöitä ja kausivaloja on toki jo sytytelty parvekkeelle mutta ne eivät minulle merkitse syksyä vaan ainoastaan pimeneviä iltoja.

      Hyvää loppuodotusta sinulle <3

      Poista
  4. Tuo olisi kyllä todella mielenkiintoinen paikka vierailla :)

    VastaaPoista
  5. Kiitos tästä vinkistä, en ole koskaan milloinkaan ikinä ollut tuolla. Pitää mennä käymään :)

    VastaaPoista
  6. Ihania junia ja etenkin noita matkustusvaunuja. En ole tuolla ikinä käynyt ja nyt kyllä himottaisi päästä tutustumaan.

    VastaaPoista
  7. Upea palanen historiaa! Pitää joskus ajaa sitä kautta.

    VastaaPoista