maaliskuuta 14, 2023

Nanny Stillin värikäs Still Life näyttely on elämys

 

Suomen lasimuseossa Riihimäellä on esillä värikkään elämyksellinen Nanny Stillin Still Life näyttely. Näyttely avautui jo 11.helmikuuta mutta minä ehdin sinne vasta talvilomallani maaliskuun alussa. Astuessani 3.kerroksen näyttelytilaan sisälle silmieni eteen avautui aivan huikea väri-ilottelu. Kirkkaan väriset lasiesineet olivat pökerryttävän kauniita. Kuin taivaanrannan sateenkaarta olisi katsellut lukemattomin värien vaihtuessa sulavasti väristä toiseen eri vitriineissä. 

Minun piti ihan nipistää itseäni käsivarresta, etten olisi säntäillyt kuin Liisa Ihmemaassa kirjan Valkoinen Kani vitriiniltä toiselle kamerani kanssa. Ihmisiä oli arkipäivänä onneksi kohtuullisesti tilassa joten sain ihan omassa rauhassani kiertää ja kuvata. Välillä istahdin tuolille seinän viereen vain katselemaan miten ikkunoista sisälle tulviva valo leikki lasiesineissä. 

"Still Life esittelee Nanny Stillin (1926-2009) tuotantoa 1950-luvulta 2000-luvun alkuun. Still teki pitkän uran muotoilijana ja taiteilijana. Hänen tuotantonsa on monipuolista, täynnä tyyliä ja vahvaa luonnetta. Still Life koostuu asetelmista, pysähdyksistä hetkistä ja luo katsauksen itse taiteilijan persoonaan. Näyttely koostuu monista suomalaisista kodeista löydettävistä käyttölaseista, halutuista keräilykappaleista sekä uniikeista taideteoksista. Näyttelyn teokset on koottu Suomen lasimuseon kokoelmasta sekä yksityiskokoelmista. Useat näyttelyn esineistä ovat vain harvoin jos ollenkaan olleet aikaisemmin julkisesti esillä." Suomen lasimuseo 

Still Lifen näyttelyarkkitehti Teppo Järvinen oli ripustanut Kukkukuuset-nimisiä kuusenmallisia laseja roikkumaan näyttelytilan katosta kuin kattokruununa. Nanny Still oli itse Pariisin näyttelyssään 1965 tehnyt samoin. 

Nanny Still aloitti työt vastavalmistuneena muotoilijana Riihimäen lasitehtaalla 1949. Vasta 23-vuotias Still hyppäsi hyvin miesvoittoiselle alalle, jossa naisia ei juuri ollut. Toki Gunnel Nyman oli tehnyt ensimmäisenä naismuotoilijana jo päänavauksen naisille lasialalla. Nanny Still ihaili Nymania ja piti häntä myös esikuvanaan. Varmasti työskentelyssä oli omat ongelmansa koska naiset olivat aluksia "outolintuja" lasipuhaltajien joukossa. Nanny Still osallistui Riihimäen Lasin pohjoismaiseen muotoilukilpailuun heti valmistuttuaan Taideteollisesta keskuskoulusta ja hänet palkattiin Riihimäelle. Still teki pitkän uran eli hän työskenteli Riihimäellä aina vuoteen 1975, jolloin suupuhalletun lasin valmistus lopetettiin. 

Kaksivärisiä Pajazzo maljakoita valmistettiin 1971-1974 Riihimäellä. Maljakoita oli eri korkuisia ja eri värisiä. Maljakoiden muotokieli on hyvin tyypillistä aikakaudelle ja näitä retromaljakoita kerääviä  myös omasta ystäväpiiristäni.

Majakka kynttilälyhdyt hehkuvan oranssin ja punaisen sävyissä ovat myös 70-luvulta.


Nanny Stillin mustavalkoisia valokuvia on isoina suurennokseni esillä Riihimäen näyttelyssä. Still on kuvissa tyylikkään kaunis ja valokuvauksellinen nainen, joka pukeutui näyttävästi joten kun hän astui huoneeseen hänet kyllä huomattiin. Samoin aikoihin Nanny Stillin uran kanssa alkoi myös suomalaisen julkkiskulttuurin nousu. Armi Kuuselasta oli kruunattu 1952 Miss Universum ja Helsingin olympialaisten urheilijat olivat koko kansan tuntemia. Nanny Still oli sanavalmis ja näyttävä nainen, joten hän esiintyi paljon myös lehtien palstoilla. Näyttelyn kuvissa kamera rakastaa Nanny Stilliä ja hän näyttää myös itse viihtyneen valokuvissa. 

Näyttelyn seinillä oli hauskasti isossa mittakaavassa olevia kuvia Nanny Stillin tuotannosta. Keltainen Stella Polaris pullo ja violetti Sulttaani karahvi. Sulttaani tuotesarjaan kuului jälkiruokakulhoja, laseja, juustokupu, kynttilänjalat ja maljakko. 

Tzarina sarjan tuotteita valmistettiin Riihimäen Lasissa 1963-1964. Pehmeän pastellisia sävyjä ja oranssi väri oli harvinen joten se on hinnaltaan myös arvokas nykyään. 

Tarantella sarjan tuotteita vuodelta 1964. Tästä Tarantellasta en löytänyt juuri mitään tietoa netistä joten jos joku lukijoistani tietää lisää mielelläni kuulisin. Kuvassa kaadin, kolpakko ja malja. 

Yksityiselämässä Nanny Still avioitui yhdysvaltalaisen George McKinney kanssa 1959 ja perhe muutti Belgiaan. Still jatkoi edelleen suunnittelutöitä Riihimäen Lasille vaikka hän siinä samalla suunnitteli belgialaisille ja saksalaisille valmistajille erilaisia esineitä. Miehensä työn takia Nanny Still toimi myös edustusrouvana isännöiden kutsuja ja illallisia. Stillin sanotaan olleen kaikkein tuotteliain suunnittelija Riihimäen Lasin tehtaalla huolimatta hänen ulkomailla asumista ja myös muille tehtaille suunnittelemaan esineistöä. Hän sai myös kolme lasta miehensä kanssa eli työhön yhdistyi myös perhe-elämä. Vaikka yhteistyö Suomeen loppui jatkoi Still 2000-luvun alkuun edelleen muille tehtaille suunnittelua. 

Flindari-sarjaan valmistettiin 1964-1966 ja siihen kuului pullojen lisäksi laseja ja maljakoita. 

Stella Polaris pullo 1967 ja Kyynel maljakko 1973.

Minulle Nanny Still henkilöityy olennaisesti muutamiin hänen tekemiinsä esineisiin. Olen perinyt isoäidiltäni aikoinaan ison vihreän Flindari karahvin, joka on mielestäni todella kaunis. Tästä esineestä on maksettu nettihuutokaupoissa 160-180 euroa. Lisäksi minulla on myös kaksi sinistä Stillin Stella Polaris pullo - vaaleansininen (neodymi) ja tummansinen. Em. koristelasipullojen hinnat vaihtelevat väristä riippuen. En enää muista mitä olen Stella Polaris -pulloistani maksanut mutta nyt sinisävyisistä pyydetään 55-65 euroon. Laitan omista Nanny Still esineistäni Instagramin puolelle valokuvia jossain vaiheessa, joten voitte kurkistaa sitten sieltä minun aarteeni. 



Kuva otettu lasimuseon perusnäyttelyn puolelta vuonna 2020. 

Olen koko ikäni haaveillut Nanna Stillin Harlekiini -sarjan tuotteista. Lapsuuden kodissani näitä syvän turkoosin värisiä kaunottaria on muutamia. Rakastan turkoosia väriä, joka tuo talvenkin keskellä mieleen kesän, meren ja auringon!  Harlekiini -tuotteiden turkoosi värisävy on päätynyt tuotteisiin Nanny Stillin rantalöydön perusteella. Still löysi Caprin saaren hiekkarannalta turkoosin lasinpalasen, jonka perustella Riihimäellä luotiin tuotteiden legendaarinen sävy. 


Näissä tuotteissa näkyy se Välimeren ja Caprin saaren turkoosina välkehtivä merivesi.

Haaveilen öljy- ja viinietikkapulloista. Nämä kuvat lainattu Bukowskin huutokaupalta ja Torista. Harlekiini on tuotannossa 1958-1968.

Riihimäen Lasimuseon Harlekiini vitriinin edessä seisoin pitkään haaveilin. Nämä 50-luvun lopulla suunnitellut esineet ovat ajattoman kauniita edelleen. Sarja oli laaja eli siihen on kuulunut viinilaseja, kaatimia, salaattimaljoja, kannellisia kulhoja, sokerikko ja kermakko sekä pisteenä i:n päällä pinottavat viinietikka- ja öljypullot. Sokerikko ja kermakko maksoivat 200 euroa viimeksi jossain nettihuutokaupassa. Ehkä jonain päivä minulla on oma Harlekiini. Eniten itseäni kiinnostavat nuo pinottavat pullot.


Fenomen maljakoita (1968-1972) tehtiin oranssin ja keltaisen lisäksi myös kirkkaina sekä vihreitä. 

Fantasia sarjan maljakko ja pullot 1960-luvun lopusta. 


Nanny Stillin tuotantoon kuului myös puhallettua, hiottua kristallia. Kuvassa Koru maljakoita (1969-1976) ja Timantti taide-esine (1967-1975).

Nanny Still syntyi itse pula-aikaan eli ehkä sieltä kumpuaa hänen kaipuunsa värikkyyteen, kauniisiin esineisiin ja juhlallisuuteen. Hän valitsi rohkeasti heti uransa alussa jo oman värikkään linjansa. Jos Stillin tuotantoa vertaa vaikka Timo Sarpanevan tai Tapio Wirkkalan lasituotteisiin on hänen värikäs tyyli hyvin omintakeinen. Oli myös upeaa huomata miten Stillin tuotannosta löytyi myös hehkuvan oransseja esineitä. Riihimäen lasimuseon valaistut näyttelypöydät saivat värit hehkumaan entisestään tilassa. 


Still Life näyttelyssä on esillä myös Nanny Stillin tekemiä lasiesineiden piirustuksia. Stillin piirustuksia on mielenkiintoista tutkia koska on ne olivat todella viimeisteltyjä. Tuli mieleen, että nämä olisivat minusta olleet jo täysin valmiita työpiirroksia. Yleensä muotoilijan/taiteilijan luonnokset eivät ole näin viimeisteltyjä koska tehtaan oma piirtäjä tekee lopulliset työpiirustukset. Olisiko tässä taustalla se, että Nanny Still meni aikoinaan vanhempiensa toiveen mukaisesti Taideteollisuuskoulun kuvaamataidonopettajalinjalle joten hän varmasti oli hyvä sekä tarkka myös piirtäjänä. Tosin Still vaihtoi jo vuoden kuluttua metallitaiteen osastolle opinnoissaan. 

Nanny Still on varmasti monelle tuttu vain lasimuotoilija mutta hän ehti tehdä urallaan myös muuta. Hän suunnitteli Suomessa mm. koruja Kultakeskukselle sekä Hackmanille aterimia. Vuosina 1970-1973 valmistettuja värikkäitä Colorina aterimia näkyy antiikkitapahtumissa, vanhojen tavaroiden liikkeissä ja kirpputoreillakin. Mango aterimia valmistettiin myös 70-luvulla. Kultakeskukselle muotoilu koru (sterlinghopeaa, titaania) on tehty 1976. Suomen Lasimuseon näyttelyssä on esillä myös sorvattuja Nanny Still suunnittelemia kynttilänjalkoja. Nanny Still sai Pro Finlandia -palkinnon vuonna 1982. 







Kuvat on lainattu Bukowskis huutokaupat sivuilta.

Nanny Still näyttely on avoinna Suomen Lasimuseossa Riihimäellä 30.huhtikuuta joten hyvin ehtii vielä vierailemaan siellä ihailemassa tätä värikylläisyyttä. Still Life näyttelyn kuraattorina on toiminut amanuenssi Hanna Kivelä. Museo löytyy osoitteesta Tehtaankatu 23, Riihimäki ja on Museokortti kohde. Samalla suosittelen tutustumaan myös museon perusnäyttelyn, josta syksyllä 2020 tekemäni postauksen "Suomen Lasimuseo Riihimäellä kertoo lasista kaiken" voit käydä kurkkaamassa linkistä.  










9 kommenttia:

  1. Tuolta olisi vaikea lähteä etsimään vain yhtä suosikkia. Ihanan klassisia lasiesineitä ja upeaa väri iloittelua.
    Mukavaa loppuviikkoa sinulle Marjo ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon kaunista oli esillä ja klassisuus sekä omintakeisuu myös värikkyyden lisäksi puhuttelee minua Fanny Stillin tuotannossa. Ideoita häneltä pulppusi ja tuotanto myös uusiutui sekä kehittyi vuosien myötä. Stillin tuotteet ovat äärimmäisen tunnistettavia ja voimakkaita. Kivaa sunnuntaita ♥

      Poista
  2. Kyllä nuo Nanny Stillin suunnittelemat esineet ovat ihanan värikkäitä! Jos minulla olisi vitriinitilaa ja rahaa, niin voisin kuvitella keräileväni niitäkin. Mutta täytyy tyytyä vain ihailemaan :)

    Kivaa perjantaita ja kohta alkaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rva Kepponen ♥ Itselleni on tullut perintönä yksi Nanny Still Flindari karahvi ja ehkä jossain vaiheessa voisin haluta toisen erivärisen sekä matalamman. Pullot ovat olleet ostoksia kun ne ovat olleet edullisia. Kyllä Harlekiini-sarja polttelee minua eniten. Onneksi näiden hinnat ovat sen verran arvokkaat ettei ihan mielijohteesta tule hankittua mitään.

      Kivaa sunnuntaita!

      Poista
  3. Hieno kirjoitus kauniista ja myös informatiivisesta näyttelystä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiittos Mari ♥ Itselle tärkeä taitelija ja esineet, joista kirjoittamien oli tärkeää ja intohimoista. Näyttelyarkkitehtuuri sekä esilleapano hurmasivat myös. Kivaa sunnuntaita!

      Poista
  4. Hanna Kivelä on kuratoinut upean näyttelyn

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun muistutit. Pahoittelut, että olen unohtanut laittaa hänen nimensä tuonne tekstiin mutta korjaan sen nyt.

      Poista
  5. Itselläni löytyy, juuri tuo liila tarantella malja. Kovin vaikeaa on ollut sille hintaa löytää🤔

    VastaaPoista