marraskuuta 10, 2020

Marraskuinen Kauppatori ja upeat Paviljongit



Viime sunnuntain aurinkoinen sää houkutteli monet varmasti ulos haukkaamaan happea ennen isänpäivän kakkukahvien nauttimista. Minä päätin ajaa Helsingin Kauppatorille fiilistelemään merellistä tunnelmaa ihan kaupungin ytimeen. Ja totta kai myös katsomaan uusia uljaita paviljonkeja, jotka nyt marraskuun alun kunniaksi oli avattu torilla. Aiemmin viikolla olin jo tutkaillut ennakkoon näitä upeita rakennuksia muutamasta lehtijutusta. Edellisen kerran olen muuten piipahtanut Helsingin keskustassa syyskuussa kun kävin aikaisin lauantai aamuna kello 7 kampaajalla. Sitä edellinen kerta oli puolestaan kesäkuussa kun fiilistelin myös aikaisina aamun tunteina Esplanadin puistossa





Vaikka ilma oli aurinkoinen niin kylmä viima tuntui puhaltavan takin läpi kun katselin rannasta lähtevää purjevenettä. Monet veneet on jo nostettu talviteloille odottamaan ensi kevään raikkaita, uusia tuulia ja ehkä tätäkin venettä oltiin ajamassa talvisäilöön. Toisaalta onhan tässä ollut vielä poikkeuksellisen lämpimiäkin purjehdussäitä. Valtava lokkiyhteisö oli ottanut yhden laiturinnokan haltuunsa. Kauppatori ja lokit kuuluvat yhteen. Olen ainakin kahdesti nähnyt kun jäätelötötterö tai munkkipossu on kadonnut taivaalle ahnaan siivekkään nokassa. 




Jo vuoden 2020 alussa Helsingin kaupunki tiedotti, että Vanhan kauppahallin vieressä olevalle Lyypekinlaiturille rakennettaisiin paviljonki ja kaksi uutta laituria Helsinki Biennaalin reittiliikenteen lähtöpaikalle. Helsingissä olisi tarkoitus järjestää kahden vuoden välein toistuva kansainvälinen nykytaidetapahtuma Helsinki Biennaali. Itse biennaali oli tarkoitus pitää 12.6.-17.9.2020 Vallisaaressa ja siellä esiteltäisiin noin 35 kansainvälistä taiteilijaa tai taiteilijaryhmää sekä Suomesta että maailmalta. 


















































Uuteen paviljonkiin sijoitettaisiin reittiliikenteen lipunmyyntipiste sekä Helsingin matkailuneuvonta. Helsinki Biennaalin reittiliikenteen oli tarkoitus kulkea Kauppatorin lisäksi myös Hakaniemestä Vallisaareen. Lisäksi otettaisiin käyttöön uusi rengaslinja, joka kiertäisi Vallisaaren, Lonnan ja Suomenlinnan välillä. 

Paviljongin on siis tarkoitus olla vain välikainen ja siirrettävä rakennus, joka pystytetään Helsinki Biennaalin ajaksi joka toinen vuosi Lyypekilaiturille. Rakennus nostetaan vain paikoilleen eli se ei tarvitse erikseen kiinnityksiä tai kaivauksia. Muuten rakennusta säilytetään Vallisaaressa. Loppukesällä paviljonki on suunniteltu myös valaistavaksi. Paviljongin on suunnitellut Verstas Arkkitehdit. 

”Paviljonki on saanut inspiraationsa Helsingin saaristosta ja etenkin Vallisaaresta. Se on muodoltaan kuin rantakallio, joka kiertyy hiidenkirnumaiseksi kehäksi. Luonnonmuotojen parina ja kontrastina paviljongissa on vahva graafinen ilme, joka on tuotu osaksi paviljongin rakennetta”, kuvailee pääsuunnittelija Jussi Palva Verstas Arkkitehdeiltä. - Hgin kaupungin tiedote 9.1.2020
















Tammikuisen tiedotteen jälkeen maailman kuitenkin mullisti koronapandemia, josta seurasi myös se, että Helsinki Biennaali siirrettiin suosiolla ensi kesään. Tapahtuma järjestetään 12.6.-26.9.2021 ja siellä on mukana peräti 40 taiteilijaa. Paviljonki avattiin 1.10. ja nyt on vielä mahdollista päästä tutustumaan tähän jännään rakennukseen. Se katollekin voi luvallisesti kiivetä ja nähdä yläilmoista Kauppatorin ympäristöineen ihan erilaisesta näkövinkkelistä. Talvella paviljonki tullaan kuitenkin suojamaan maisemaan sopivalla katoksella säitä vastaan. 




Minuun tekivät vaikutuksen Helsinki Biennaali paviljonkirakennuksen pyöreän, pehmeät muodot sekä runsas puun käyttäminen. Rakennus sopii myös hyvin Kauppatorin maisemaan ja uudet laiturit ovat mukavia kävellä. Katajannokan puolelta näkyvä puinen Allas - SeaPool luo myös "hyvän puisen aisaparin" tälle rakennukselle. Kannattaa käydä siis kurkkimassa jos keskustassa liikkuu. 
















Seuraavaksi siirryttiin Suomenlinnan lautan lähistölle ihailemaan restauroitua Helsingin olympialaisiin 1952 rakennettua paviljonkia. Tästä rakennuksesta on itselläni lukuisia muistoja lapsuudesta kun ennen lauttaan astumista ostettiin liput paviljongin sisältä sellaisen pyöreän lippuluukun kautta. Silloin ei ollut olemassa vielä mitään lippuautomaatteja. Suomenlinnan lautta oli lapselle ehkä vähän jännittäväkin paikka ja oli aina tärkeää saada ikkunapaikka, jotta näki merelle. Matkahan ei ole pitkä mutta lapsena se tuntui kestävän todella kauan. Aina piti bongailla myös lokkeja ja kisailla montako havaitsi!













Kauppatorin matkustajapaviljonki oli jo todella huonossa kunnossa. Se oli lähes 70 vuotiaan olomassaolonsa aikana painunut kasaan ja kaipasikin täydellistä restaurointia. Nyt tehdyt korjaukset ovat palauttaneet sen loiston mitä tämän tyypillistä 50-luvun arkkitehtuuria edustavan rakennuksen tuleekin huokua. Minulla menikin aikaa tutkia kaikkea upeita yksityiskohtia mitä paviljongista löytyi. 















Suomenlinnan matkustajapaviljonki valmistui vuoden 1952 ja sen ovat suunnitelleet arkkitehdit Aarne Hytönen ja Risto-Veikko Luukkonen. Rakennuksen julkisivumateriaalina on pystysuuntainen paneeli, joka korostaa upeasti rakennuksen pyöristettyjä kulmia. Merta kohden suuntaavaa voimakas, hieman eteenpäin levenevä ja nouseva lippa on hyvin tyypillistä 50-luvun arkkitehtuuria. Löydän siitä myös yhtymäkohtia Alvar Aallon arkkitehtuuriin. Lippa saa rakennuksen näyttämään todella dynaamiselta ja lisää myös "rakennuksen massaa". Erikoinen on myös rakennuksen pohjakaava, joka on pyöristetty suunnikas. 






Suomenlinnan paviljongista tulee muuten vääjämättä mieleen laivan kajuutta, joka olisi rantautunut Kauppatorille. Itse laivan runko on jäänyt jonnekin merelle :) Siinä on pyöreitä ikkunoita kuin kajuutassa ja muita laivaelementtejä, jotka minusta yhdistävät sen juuri loistavasti mereen. Restaurointi on tehty todella pieteetillä ja siten ettei rakennuksen tyyli ole muuttunut. Paviljongin puurunko on kunnostettu ja ulkoseinien upealta näyttävät tammiverhouskin on uusittu. Rakennuksen valaisimet on entisöity ja sekä lattia että vesikatto uusittu. 




Restauroinnissa myös ikkunakarmit on kunnostettu puusepäntyönä siten, että kaikki mitä on voitu säilyttää on kunnostettu. Toki vaurioituneet osat on korvattu uudella tammella. Minä muistan nuo ulko-ovet pitkät vetimet jo lapsuudesta. Oli äärimmäisen tärkeää saada avata ovi kun mentiin ostamaan lippuja sisältä. Ja ulostullessa piti myös saada työntää tuosta pyöreästä ovenavaajasta. Myös potkupellit ja sisätilan reunustoja kiertävät penkit on kunnostettu. Rakennus on kuin karkki! 

Kuljimme vielä SkyWheelin ohi hämärtyvässä iltapäivässä autoa kohden iloisena tästä arkkitehtuuri pläjäyksestä mitä oli tullut koettua. Molemmat paviljongit tekivät suuren vaikutuksen vaikka ne olivat eri aikakausilta ja edustivat ihan erilaisia tyylejä. Ihanaa oli piipahtaa edes hetkeksi Kauppatorilla. 

Kyllä Helsinki on käsittämättömän kaunis kaupunki!



 

marraskuuta 06, 2020

Valkoinen lehmä taulu matkasi Säkylästä Espooseen



Lokakuun lopulla näin IG-Story osiossa jotain sellaista, joka pysäytti minun työkiireeni hetkeksi. Videossa säkyläläinen taiteilija Maarit Ailio aloitti luonnostelemaan kankaalle eläimen päätä. Olen ihaillen seurannut Maaritin työskentelyä videolta ennenkin. Aivan videon alkuvaiheessa en osannut vielä hahmottaa mitä eläintä hän nyt työstää. Maaritin taitavista käsistä kun on syntynyt hirviä, hevosia, metsäkauriita, pupuja ja monia muitakin minua puhuttelevia eläimiä. Tiesin, että minun pitäisi ihan kohta olla mukana Teams-meetingissä mutta en vain voinut irroittaa katsettani tästä videosta. Vähitellen aloin hahmottamaan, että Maarit maalaa tällä kertaa lehmää. Eikä mitä tahansa lehmää vaan valkoista, suurilla, kauniilla lehmänsilmillään katsovaa lehmää. Taitavan taiteilijan käsissä syntynyt lehmä näytti melkein elävältä kankaalla. 








Minä hyppäsin kokoukseen mukaan mutta päähäni jäi maaginen kuva valkoisesta lehmästä! Olen tutustunut Maaritiin ja hänen töihinsä bloggauksen kautta. En valitettavasti ole koskaan tavannut taiteilijaa ihan kasvotusten mutta kun olen seurannut häntä somessa tuntuu, että olisimme tunteneet aina. Maaritin tyyli puhuttelee minua ja hänen iloiset, kiharapilven reunustamat kasvot saavat ruudun toisellakin puolella hymyilemään. Olemme Facebook kavereita ja seuraamme toisiamme Instassa. 

Kuva Maarit Ailio 

Lehmä tuli minun uniini seuraavana yönä. Olin jossain maaseudulla ajamassa autolla ja yhtäkkiä niityllä tien vieressä seisoi juuri tämä valkoinen lehmä. Koska takanani oli pitkä jono autoja en voinut unessa pysähtyä valokuvaamaan tuota lehmään. Muistan kuinka minua unessa harmitti! Seuraavana aamupäivänä laitoin Maaritille viestin "Minkä hintaisia sun lehmätaulut on 😍" Ei kulunut montaakaan minuuttia kun kilahti vastaus "No mulla on vain tuo eilen valmistunut 😙 kooltaan 80-80 ja hinnaltaan 159€." Kerroin Maaritille olevani "Suuri lehmäfani ja rakastuin tuohon.", johon hän totesi "Samoin 💓" Taas oli pakko jatkaa töitä vaikka lehmätaulu poltteli. 





Muutaman tunnin kuluttua vapauduin töistä hetkeksi ja lähetin viestin "Myisitkö taulun minulle?". Sydän pamppailen odotin mitä Maarit vastaa minulle. "Kyllä vain 😊" vastaus teki minusta todella onnellisen naisen Espoossa. Maarit myös kertoi tarinan tästä taulun valkoisesta lehmästä.

Kesällä Maarit oli ollut "sormikartalle reissussa" Suomessa. Yhtäkkiä hän oli nähnyt valkoisia lehmiä laitumella ja Maaritin sanoja lainatakseni "se näky oli aivan uskomaton💓" Koska heidän asuntoautonsa oli niin suuri niin tiellä ei voinut tehdä u-käännöstä ja palata katsomaan lumoavia lehmiä. Maarit kertoi, että hän oli mielessään monasti palannut näihin lehmiin ja harmitellut sitä ettei edes tarkasti ottaen ollut tietoinen missä lehmät oli nähnyt.

Nyt lokakuisena viikonloppuna oli matkailuauto vaihdettu pienempään malliin ja he olivat ajalleet kotia kohden Kempeleeltä jotain pikkutietä pitkin. Maarit oli tokaissut vielä ääneen siinä matkatessa "jos vielä joskus nään ne lehmät niin tällä autolla voi pysähtyä". Oli kulunut viisi minuuttia ja seuraavan mutkan takana näkyi laidun ja valkoiset lehmät siinä. Joskus kun toivoo oikein kovasti ja on onni myöden käy juuri näin. Maarit näki lehmänsä maalasi niistä taulun. Minä puolestani näin Maaritin videon ja kuulin vielä huikean tarinan lehmäbongauksesta.




Sain tiistai iltana Maaritilta viestin "Lehmä lähti aamulla matkaan." Olin ihan innoissani odotuksesta. Yllätyin, että jo keskiviikkona posti ilmoitti, että Säkylästä odotti minua paketti mutta en silloin ehtinyt noutamaan tauluani. Eilen hiippailin Sellon Citymarketin postipisteeseen vähän ennen iltakymmentä ja nyt minulla on valkoinen lehmä kotona. Avasin sen varovasti paketista ja kun lehmä katsoi minua suurilla lehmänsilmillään tiesin, että juuri tämä lehmätaulu minun pitikin hankkia. En olen ihan varma vielä taulun sijoituspaikasta mutta laitoin nyt nojaamaan yhtä seinää vasten kuvaamista varten.




Mietin ovatko "jossain Kempeeleen pikkutien laitumella" Maaritin bongaamat lehmät pohjoissuomenkarjaa eli lapinlehmiä? Lapinlehmä on yksi suomalainen naudan alkuperäisroduista ja se on väriltään yleensä juuri valkoinen. Nämä lehmät ovat sopeutuneet tehokkaasti Suomen karuihin oloihin. Lehmän pieni koko ja sorkat ovat omiaan juuri Lapin maastossa kulkemiseen. Nupous on ehkä kehittynyt puolustuskeinona kylmyyttä vastaan ja valkoinen väri on taas karkoittanut mäkäräisiä. Lapinlehmät ovat aktiivisen uteliaita, rauhallisia ja rodulle on tyypillistä myös älykkyys. Nämä lehmät ovat selvinneet hyvin vaatimattomissa oloissa ja myös metsälaitumilla. 

Kannattaa ottaa Maaritin Ateljee seurantaan sekä Facebookissa ja Instagramissa koska jo valokuvat tauluista ja korteista ovat niin kauniita. Ja mistä sitä tietää mikä eläin katsoo juuri sinua päätyen kotiisi joku päivä. Maarit tekee myös hurmaavia joulukortteja ja sekin tässä alkaa pikku hiljaa lähestyä.

♥ Kiitos, ihana Maarit lehmätaulusta ja kun koronasta selvitään me tapaamme livenä ♥ 


marraskuuta 05, 2020

Elämäni suosikki sarjakuvat tai ainakin osa niistä




Lähes kaikki postauksen kuvat on lainattu netistä.

Muutamia viikkoja sitten juttelin kummityttöni kanssa puhelimessa mielenkiintoisesta aiheesta. Sain kuulla, että kummityttöni oli työstämässä jonkinlaista koulutehtävää liittyen sarjakuviin. Tunnollinen oppilas oli ahkerasti kirjoittanut ylös omia kokemuksiaan sarjakuvien maailmasta ja listannut aika monta omaa suosikkiaan tehtäväänsä. Samalla myös minua kummitätinä pyydettiin kertomaan mitä sarjakuvia olin lukenut lapsena tai nuorena. Omat vanhemmatkin oli kuulemma jo haastateltu mutta "olisi hyvä saada vielä yksi aikuisen mielipide asiasta". Kummitätinä olin otettu, että minulle osui kunnia päästä kertomaan omista sarjakuvamuistoista kummitytön koulutehtävään. 

Koska olen ollut ja olen yhtä edelleen suuri sarjakuvien ystävä haluan nyt jakaa täällä blogin puolella omat suosikki sarjakuvani. Tai ainakin osa sarjiksista sekä muistoja, jotka liittyvät valittuihin sarjakuviin. Pakko myös rehellisesti myöntää, että edelleen joka ikinen aamu luen Hesarin sarjakuvat ensimmäisenä lehdestä. Näin tein jo lapsuudenkodissani ja sama perinne jatkuu. Minähän kuuluu niihin dinosauruksiin, jotka vielä tilaavat paperisen Hesarin kotiin kannettuna koska rakastan painomusteen tuoksua ja lehden sivujen kääntämistä aamiaispöydässä. Jos lehteä ei jostain syystä ole jaettu postiluukusta yön aikana olennainen osa aamiaishetkestäni puuttuu.



Lapsuudenkotiini on tullut aina Aku Ankka, joten se on ensimmäinen kosketukseni sarjakuvien ihmeelliseen maailmaan. Muistan, että isoäidilläni oli tallessa kesämökillä vanhoja 1950-luvulla ilmestyneitä Aku Ankkoja. Ensimmäinen Aku Ankka tai niihin aikoihin Aku Ankka ja kumppanit ilmestyi Suomessa jo 5.joulukuuta 1951. Lehdet oli aikoinaan tilattu minun tädilleni siis äitini siskolle, joten Akuja on luettu monessa sukupolvessa meidän suvussa. 



Aku Ankan ilmestymispäivä oli viikon kohokohta lapsena. Koululaisella oli valtava kiire kotiin lukemaan Akua koulupäivän päätyttyä. Akun, sisarenpoikien Tupun, Hupun sekä Lupun, Roope-sedän, Iineksen, Karhukoplan ja muiden hahmojen seikkailut veivät mukaan. En muista kuinka vanha olen ollut kun Aku Ankka alkoi meille tulla mutta osasin lukea jo kouluun mennessäni. Opinko lukemaan Akun avulla vai muiden kirjojeni sitä en osaa sanoa mutta Akut kyllä olivat oiva apuväline. Aku Ankkojen kieli on rikasta ja vuonna 2001 lehti saikin Kielihelmi-palkinnon sarjakuvien suomennosten osalta.




Myös Akun Taikaviitta oli minusta jännä hahmo! Jos Aku muuten oli vähän äkkipikainen, ajattelematon, huolimaton ja kovaonninnen niin hänen salainen alteregonsa Taikaviitta puolestaan oli Ankkalinnan ihailtu supersankari. Italialaiset Disney-taiteilijat keksivät naamioidun kostajahahmon, jota verrattiin tekojensa puolesta itse Zorroon tai Mustanaamioon. Aku jatkoi omia toilailujaan mutta siinä sivussa hän myös taisteli rikollisuutta vastaan.



Meille hankittiin myöhemmin myös vino pino Aku Ankan taskukirjoja, jotka ovat nyt veljelläni. En enää edes muista kuinka monta taskukirjaa meillä mahtoi kirjahyllyssä olla mutta paljon niitä oli. Roope-setä kirjojakin taisi olla muutamia. Aku Ankka on edelleen suosikkini ja selaan niitä usein vaikkapa kirppareilla. 

Totta kai minunlaisella designfriikillä on myös vuonna 2012 ilmestynyt Design Aku Ankka. Helsinki oli kyseisen vuoden designpääkaupunki ja oman työni kautta minun onnistui saada tämä harvinaisuus. Lehdestähän otettiin vain rajallinen painos (20000) ja sitä sai aikoinaan designpääkaupunkivuoden tapahtumista sekä osallistumalla arvontaan. 



Tenavat oli toinen kovaa kolahtanut sarjakuva. Sitä olen lukenut sekä suomeksi että englanniksi. Sain Tenavien sarjakuvakirjoja kummitädiltäni Umalta, joka Yhdysvalloissa asuneena oli tykästynyt sarjaan ja sen hahmoihin. Muistan, että oman kummitätini kanssa puhuimme Snoopysta eikä Ressusta ja monet muutkin hahmot olivat alkuperäisnimillä jutuissamme. Peanuts siis Tenavat englanniksi oli hyvää harjoitusta myös koulussa alkavaa englannin opetusta ajatellen. Totta kai myös amerikkalainen kulttuuri Halloween kurpitsoineen, Thanksgiving Day kalkkunoineen, Chrismas Day mistelinoksineen ja Indepence Day lippuineen tuli minulle tutuksi. 




Pidin monista Tenavien hahmoista mutta ehkä eniten sydämeni sykki jo silloin itsevarmalle Ressulle. Jaska Jokusen beaglekoira Ressu on nimittäin ihan mieletön hahmo. Ressu oli koira mutta hän käyttäytyi sarjakuvassa kuin ihminen. Ressu ei tietenkään osannut puhua mutta muuten sen kyvyt olivat hyvin ilmiömäiset. Ja ajatuskuplien avulla Ressu kyllä ilmaisi itseään ja hän myös käveli kahdella jalalla. En tiedä olenko alitajuntaisesti ajatellut Ressua kun aikoinaan päädyin valitsemaan valkomustan oman koirani, jackrusselli Minnien. Ressussa ja Minsussa on värityksen lisäksi myös paljon muita yhtäläisyyksiä kuten suuri luonne. 





Ressulla on ihan huikea mielikuvitus ja lukemattomia hahmoja, joihin hän sukeltaa sulavasti sisälle. Tuttu näky on Ressu lentäjänlakki ja -lasit päässä istumassa koppinsa katolla metsästämässä Punaista paronia lentokoneellaan. Kun Ressun lentokone saa taistelussa osuman hän huutaa aina ajatuskuplassaan "Kirottu Punainen paroni!" Olen kutsunut myös itsepäistä omaa koiraani välillä Jakke Jäyhäksi (Joe Cool), joka myös oli Ressun yliopistokampuksen tähtihahmon nimi. Kuuluisana kirjailijana Ressu aloittaa naputtamaan "Oli synkkä ja myrskyinen yö..." -romaaniaan lukemattomia kertoja.  Myös Ressun korppikotka imitaatio on ihan huikea.  

Myös Tellun (Lucy) hahmo on mielenkiintoinen! Tellu on riepua aina mukanaan kuljettavan Epun isosisko ja sarjakuvan ehdottomasti kärttyisin hahmo. Tellu on korviaan myöten rakastunut Amadeukseen ja nojaileekin usein rakkautensa kohteen pikku pianoon luoden kuvitelmia heidän tulevista häistään. Muuten Tellu on äärimmäisen voimakastahtoinen, huutavan äänekäs ja ilkeä kiusaaja mutta silti hän pitää naapuruston lapsille "psykiatrin vastaanottoa". Vasta aikuisempana olen ajatellut, että ehkä Tellu piikittelee koko ajan Jaska Jokusta (Charlie Brown) siksi, että onkin kiinnostunut tästä oikeasti? Tai olisiko Tellulla ollut lähestyvä murrosikä tai ikävät kotiolot... Lapsena näitä asioita ei tullut niin pohdittua. 




Asterix, Obelix ja Idefix koira sekä muut gallialaisen pikkukylän asukkaat kiinnostivat minua sarjakuvissa vaikka olinkin tyttö. Olin toki koulussa historian ja maantiedon ystävä joten lukemalla tätä sarjakuvaa minä varmasti myös löysin yhtymäkotia noihin kouluaineisiin. Jotenkin myös Asterixin kotikylän Gallian asukkaiden sitkeys ja periksiantomattomuus kostettivat. Kylähän oli viimeinen maa-alue, jota Rooman valtakunnan Julius Caesar ei ollut vielä valloittanut sotilaineen. Kyläläisiä auttoi tietäjä Akvavitixin tekemä taikajuoma, jota nauttimalla sai yli-inhimilliset voimat. Obelix sitä ei tarvinnut koska hän oli pudonnut pienenä tuohon taikajuoma pataan.  





Toinen ehkä enemmän poikien lukema sarjakuva Lucky Luke oli myös yksi suosikkini. Olin vähän Villi Länsi -fani jossain vaiheessa nuoruuttani joten ehkä tämä liittyi siihen aikakauteen. Toisaalta minähän olin poikatyttö, joka viipotti letit hujan hajan ja kiipeili myös puissa poikien kanssa. Sekä vuoli puukolla sormeesta heitettyään ensin kepin vahingossa yhden naisen päähän. Lucky Luken uskollinen seuralainen oli hevonen Jolly Jumper sekä pelokas ja varjoaankin tyhmempi koira Rantanplan. Sarjakuvassa seikkailivat myös Daltonin veljekset: Joe, Jack,William ja Averell. 




Tintti edustaa suosikeissani seikkailu sarjakuvaa, jossa matkustettiin koko ajan. Minua kiinnostivat Tintin huikeat reissut ympäri maailman ja jännissä seikkailuissa oli myös aina mukana valkoinen Milou koira. Hassu yhteensattuma, että Milou oli uskollinen, älykäs ja peloton kettuterrieri eli luolteeltaan kuin jackrusselli. Onkohan minun koirarotu mieltymykseni lähtenyt joskus Tintti ja Tenavat sarjakuvista? 

Tintin piirrostyyli poikkesi myös paljon muista sarjakuvista sillä olihan Tinttiä aloitettu julkaista Belgiassa jo vuonna 1929 sanomalehdessä. Myös paneutuminen taustoihin ja kulttuureihin, joissa Tintti seikkaili oli todella vaikuttavaa ja yksityiskohtaista. Tintissä oli myös sopivasti aina huumoria mukana eli sitä lukiessaan sai myös nauraa. 

Tintin ja Miloun lisäksi sarjakuvassa oli alkoholiin menevä Merikapteeni Haddock. Mustapartainen sailori oli täydellinen vastakohta sankarilliselle lehtimies Tintille. Haddock aiheutta hassuja kommelluksia matkan varrella mutta silti miesten välinen ystävyys säilyi aina.  Huonokuuloinen professori Tuhatkauno oli puolestaan ansioituneena tiedemiehenä juuri oikea henkilö kehittämään seikkailuissa tarvittavia aivan uskomattomia laitteita. Tintin hainmuotoinen sukellusvene ja kuuraketti ovat Tuhatkaunon ideoimia.

Dupond & Dupond ovat poliisietsiväpari, joka näyttää erehdyttävän paljon identtisiltä kaksosilta, jotka eivät kuitenkaan ole mitään sukua keskenään. Knallit, kävelykepit, mustat puvut ja hassu kävelytyyli muistuttavat ihan Charlie Chaplinin legendaarista kulkuri-hahmoa. Dupond & Dupond pukeutui myös usein valeasuihin, jotka paljastavat heidät kyllä heti. Yksi herkullinen sivuhahmo Tintissä on kuviteellinen italialainen oopperadiiva Bianca Castafiore, lempinimeltään "Milanon satakieli".

Rip Kirbyn halusin ottaa mukaan suosikki sarjakuviin siksi, että aloitin sen seuraamisen alunperin siksi, että se oli tarkoitettu aikuisille eikä minulle lapsena. Kun luin Hesaria kukaanhan ei valvonut mitä sieltä sarjakuvasivulta katselin. Tämä oli siis vähän jännä juttu! Rip Kirbyssä puhutteli mutavalkoisuus ja kauniit naishahmot. Vähän vanhempana ymmärsin, että myös Kirby itse oli aika komea mies ja jatkoin se lukemista siksi. Rip Kirby oli älykäs, golfia pelaava seikkailija ja herrasmiessalapoliisi. Tällaisia hahmoja ei minusta enää ole olemassakaan. 


Kun Hesarissa alkoi 6.lokakuuta 1987 ilmestyä Viivi ja Wagner -sarjakuva koukutuin siihen heti. Juba Tuomola osui piirroshahmoillaan ja niiden välisellä kemialla minuun ihan täysillä. Viivi oli nuori opiskelijanainen, joka valveutuneesti otti kantaa eläisten oikeuksiin, huolehti läheisistään ja söi kasviksia. Wagner - siis suhteen miespuoleinen hahmo - oli sika, joka käytti työttömänä aikansa oluen juomiseen, sohvalla makoiluun ja vatsakaasujen päästelyyn. Sarjan asetelma on minusta huvatttoman hauska ja käsitteli kyllä parisuhdetta viiltävän tarkasti. 









 






Ihailen myös Juban uskomatonta kykyä saada kolmen kuvan sarjakuvaan tiivistetysti sekä piirrettynä että tekstitettynä ihan kuolemattomia tilanteita naisen ja miehen parisuhteen kiemuroista ja koukeroista. Vaikka välillä sarjakuvassa on mukana ihan surrelistisiakin juttuja niin aina tämä huumori ja komiikka silti uppoaa minuun. Olen leikellyt sarjakuvan strippejä varmasti monia satoja lehtileikkeinä ja liimaillut omiksi albumeiksi. Toki olen myös ostanut näistä stripeistä koottuja sarjakuvakirjoja, jotka ovat lemppareita edelleen. Niihin palaan aina säännöllisesti. 




Haluan vinkata tähän loppuun vielä yhden uuden suosikin eli Timo Mäkelän Neiti Brander. Sarjakuvapiirtäjä Timppa on tehnyt sarjakuvakirjan ihailemastani valokuvaajasta Signe Branderista, joka ikuisti Helsingin kaupunki viime vuosisadan alussa. Sain kirjasta arvostelukappaleen syksyllä 2018 ja tästä voit kurkistaa postaukseen tästä helmestä. 

Sellaisia olivat minun sarjakuva suosikkini tai osa niistä. Löytyikö joukosta yhtään tuttuja sarjakuvia? Minkälaisia sarjakuvia luetaan ruudun toisella puolella? 

 

marraskuuta 01, 2020

Tarvaspään "sininen hetki" Ruukinrannassa




Mateleva marraskuu alkoi tänään! Vuoden yhdestoista kuukausi, jonka nimesta tulee aina mieleen Miljoonasateen samanniminen kappale, jossa riimiteltiin vuosia sitten "Ohi syyskuun, Läpi repaleisen lokakuun...Marraskuu...Päivät niinkuin varisparvi, Raahautuu, Mua vaivaa ikävistä ikävin" Siirtyminen viikko sitten normaaliaikaan pimensi illat eli aurinkokin painuu mailleen tänään jo 23 minuuttia yli neljän iltapäivällä. Lonkeronharmautta ilmassa, sanoi ystäväni ja uhkasi vetää peiton korviinsa eilen jo iltapäivällä kun puhuimme puhelimessa. Me suuntasimme puolestamme Minnien kanssa kävelymme  Ruukinrantaan Akseli Gallen-Kallelan ateljeelinnan maisemiin kokemaan "sinisen hetken"





Ihan virallisesti ei ehkä voida sanoa, että koimme eilen "sinisen hetken". Tieteellisesti kun tuo termi tarkoittaa "Valoilmiötä, joka on havaittavissa hämärässä sekä aamulla että illalla, varsinkin talvella kun auringon valoa siroaa epäsuorasti ilmakehän kautta. Valo on sinertävää, ei koska lyhyet aallonpituudet siroavat eniten, kuten usein edelleen väitetään, vaan otsonin aiheuttaman Chappuis-absorption takia." osaa kaikentietävä Wikipedia kertoa ilmiöstä. Olen edellisen kerran kirjoittanut sinisestä hetkestä 29.lokakuuta 2018 kun pääkaupunkiseudulle satoi ensilumi. Tuo lumi muuten suli heti seuraavana päivänä ja lämpötila kohosi taas lähelle +10C astetta. 





Tummien pilvien välistä yritti jostain myös kurkistaa esille valo. Jopa hennon vaaleanpunertavia pilvenhattaroitakin vilahteli taivaankannella tuon muuten harmaan ja tummanpuhuvan näkymän keskellä. Jos meteorologien ennusteet osuvat yhtään oikeaan niin viimeistään tiistaina ainakin täällä pääkaupunkiseuella voi jo hyräillä Samuli Edelmanin laulunsanoin "Oi, ihana valo. Sinä olet aurinko." Tuon kappaleen kuullessani alan itse aina vaistomaisesti hymyillä - melkein nauraa. Ja torstaista lähtien näyttäisi aurinkoa olevan enemmänkin joten ei nyt vielä lannistuta. 




Linudd toimi ensin Akseli Gallen-Kallelan kotina ennenkuin Tarvaspään ateljeelinna valmistui. 

Kaamos ei ota meitä vielä synkkään syleilyynsä. Vai voimmeko me pääkaupunkiseudulla edes puhua kaamoksesta hyvällä omallatunnolla? Kun todellinen kaamos alkaa napapiirin pohjoispuolella niin siellä ei aurinko nouse melkein kahteen kuukauteen. Se jos mikä on pitkä aika! Toki pohjoisessa on ihanaa valkoista lunta, joka itsessään valaisee mutta silti taivaalla ei valoa näy. Sitähän jo ehtii unohtaa miltä tuntuu nähdä auringonsäde. Meillä sentään valoa on pahimpienkin "kaamoskuukausien" aikana melkein pari tuntia päivässä. Ja muutenkin Etelä-Suomessa on sekä liikenteen että tiheän asutuksenkin takia keinovaloa paljon enemmän kuin pohjoisessa, sanoo optimisti minussa haraten tulevaa pimeyttä vastaan. 






Itse yritän torjua pimeyden aiheuttamaa nuutuneisuutta ja väsymystä liikkumalla vielä enemmän Minnien kanssa luonnossa. Koira on kyllä oivallinen "personal trainer", joka säässä kuin säässä vetää kyllä omistajansa ulos happihyppelemään. Olemme liikkuneet paljon ihan umpimetsässä sekä ulkoilupoluilla. Kun poikkesimme pikaisesti viikolla Porkkalanniemessä ihailemassa auringonlaskua niin huomasin, että sade on saanut polut ja kalliot jo aika liukkaiksi. Sain pidettyä itseni kuitenkin pystyssä vaikka mutainen savikerros karkasikin toisen jalkani alta yhtäkkiä. En pelännyt niinkään kaatumisesta aiheutuvaa mahdollista kipua vaan sitä miten kuraisissa vaatteissani olisin istahtanut autoon kotimatkan ajaksi :D 





Ruukinranta-Tarvaspää meillä Espoossa on kiva alue, josta haluan nyt vinkata teille. Näissä maisemissa voi yhdistää sekä luonnon, arkkitehtuurin että myös taiteen. Olen lukuisia kertoja kirjoittanut Villa Elfvikin luontotalosta ja -polusta täällä blogissa. Koska Elfvik on todella lähellä omaa asuinpaikkaamme käymme siellä usein. Elfvikissä on mahdollista käydä välillä "kaislikossa suhisemassa" eli kävelemässä ruovikossa korkeiden kaislojen keskellä "pitkospuilla". Tuo luontopolku soveltuu myös liikuntaesteisille ja lastenvaunuillekin eli se on verrattavissa Lammassaaren pitkospuihin. 





Eilen liikuimme Akseli Gallen-Kallelan Tarvaspään ateljeelinnan maisemissa Pellavaniemellä. Akseli Gallen-Kallela suunnitteli ja rakennutti itselleen aikoinaan kaksi ateljeeta. Ensimmäinen niistä oli Kalela, joka valmistui Ruovedelle 1895. Olen itse päässyt käymään Kalelassa lapsena ja se teki minuun jo silloin suuren vaikutuksen. Toistaiseksi Kalela ei ole avoinna yleisölle. Toivottavasti sinne vielä joskus pääsee kurkistamaan sisälle ja verestämään lapsuudenmuistojaan erämaa-ateljeesta. 


Gallen-Kallelan oli taiteilijana hankala kuitenkin kulkea Ruoveden ja Helsingin välillä joten uuden ateljeekodin paikkaa aloitettiin etsiä lähempää pääkaupunkia. Gallen-Kallela muutti ensin perheensä kanssa Sokerilinnaksi kutsuttuun Albergan kartanoon. Akselin vaimon Mary Gallen-Kallelan äidin suku Slöörit omisti kartanon tiluksineen Leppävaarassa 1900-luvun alussa. Koska kartano oli suuri ja eikä sieltä löytynyt taiteilijalle kunnollisia ateljeetiloja muutti perhe Linuddin huvilaan Laajalahden rannalle. Pellavaniemellä sijaitseva huvila lohkaistiin kartanon maista perheelle. Nykyään tuossa samassa talossa sijaitsee Cafe Zoceria Tarvaspää, josta muuten saa aivan huikeita leivonnaisia kahvin tai teen kanssa nautittavaksi sekä salaatteja ja myös näkymät Laajalahdelle ovat huikeat. 




Toinen ateljeekoti Tarvaspää nousi Linuddin viereen 1913. Gallen-Kallela teki ensimmäiset luonnokset jo 1906, joissa ateljee muistutti vielä vanhaa suomalaista kivikirkkoa. Piirrokset muuttuivat kuitenkin ja niihin tuli mukaan ateljeetilan lisäksi kirjasto, palmuhuone, ruokasali ja tupakkahuone. Taiteilija suunnitteli jopa Linuddin huvilan ja tulevan ateljeen yhdistämistä erillisellä siipirakennuksella. Suunnitelma ei toteutunut kun perhe muutti 1909 kahdeksi vuodeksi Keniaan. Kun perhe palasi 1911 rakennustyöt aloitettiin ja linna valmistui 1903. Osa suunnitelmista toteutettiin osa jäi luonnoksiin.  





Uusi Tarvaspää rakennettiin nyt ensisijaisesti Akselin työtilaksi. Gallen-Kallela suunnitteli ateljeelinnan itse mutta apuna hänellä oli kuitenkin arkkitehtiystävänsä Eliel Saarinen ja Ede Thoroczkai-Wigand. Jo Tarvaspään alkuperäisiin suunnitelmiin kuului rakennuksen muuttaminen tulevaisuudessa museoksi, jota se nykyään onkin. Nimensä rakennus sai läheisestä Tarvon saaresta. Löysin Tarvapään museon sivuilta myös maininnan, että tarvas tarkoittaa hirveä, härkää tai muuta sarvekasta eläintä. Tarvoin puolestaan on erään kalastusvälineen nimi, joten ehkä nämä kaikki yhdistyvät Tarvaspään nimessä. 



Arkkitehtonisesti Tarvaspään ateljeelinnan suunnittelussa on otettu vaikutteita useiden eri aikakausien arkkitehtuurityyleistä. Rakennuksen itse ateljeeosaa muistuttaa Gallen-Kallelan alkuperäistä "vanhaa suomalaista harmaakivikirkkoa" jyrkkine paanukattoineen. Rakennuksessa on mukana kuitenkin myös keskiaikaista ritariromanttiikka sakaraharjaisen tornin muodossa. Galleriapuolta kehystää kaariholvikäytävä, jossa on puolestaan vaikutteita Italian renessanssiarkkitehtuurista. Käytävän päällä sijaitsee kattoterassi, josta on varmasti upeat näkymät merelle. 





Me ihailimme Tarvaspäätä eilen vain ulkoapäin joten palataan sisätiloihin joskus myöhemmin. Viimeksi olen vieraillut Tarvaspäässä lokakuussa 2017 kun siellä avautui Tatuoidut taideteokset -näyttely. Ehdottomasti sisätilat ovat myös upeat ja näkemisen arvoiset. Tällä hetkellä museossa on "Tarvaspää - 500 vuotta tästä eteenpäin" -näyttely 25.4.2021 asti. 

"Näyttely tutustuttaa Akseli Gallen-Kallelan Tarvaspään ateljeelinnaan, sen suunnitteluvaiheista rakentamiseen ja 1920-luvun lopun korjaustöihin asti. Tarvaspään ”Sakaraharjainen linna” on taiteilijan kesken jäänyt unelma, josta oli tarkoitus tulla edeltäjänsä Kalelan kaltainen kokonaistaideteos, jälkipolville jätettävä perintö, jossa esiteltäisiin tekijänsä taidetta. ”En minä rakenna meitä varten, vaan 500 vuotta eteenpäin,” totesi Gallen-Kallela Tarvaspäästä."







Sininen hetki jatkuisi vielä hetken joten siirryimme Laajalahden rannalle kävelemään. Yksinäinen vene halkoi vettä ja joku saapui ehkä rantaan mukanaan kalansaalis. Jostain kaukaa kuului lintujenkin ääniä mutta en osannut erottaa mitkä linnut siellä ääntelehtivät. Laajalahden lintualueella on aina paljon katsottavaa ja kuunneltavaa joten ei siis ihme, että läheisen Villa Elfvikin lintutornilla kuhisee aina. Kävelimme Tarvaspään vanhan kivilaiturin ohi, josta ei oikeastaan ollut enää jäljellä mitään muuta kuin kasakiviä. Vähän samanlainen kohtalo kuin Villa Elfvikin edustalla olevalla laiturilla.




Kävimme vielä retken lopuksi katsastamassa uuden kevyen liikenteen sillan Laajalahden Tarvaspään ja Tarvon välillä. Tätä Turunväylän vierellä ollutta vanhaa siltaa olemme lukemattomat kerrat kävelleet matkalla Munkkiniemeen. Vanha puusilta on tuntunut viime aikoina vähän huteralta ja turvattomalta. Nyt avattu uusi silta näytti ja tuntuikin turvalliselta kävellä. Siinä myös mahtuvat sekä pyöräilijät että kävelijät kulkemaan turvallisesti vierekkäin koska silta on peräti 6 metriä leveä.



Hyvää marraskuuta kaikille! Miten sinä torjut pimeää aikaa ja kaamosta omassa arjessasi?